تاریخ انتشار: 96-02-26 09:02:47 سه شنبه
نمایش: (3271)

تبدیل دوچرخه معمولی به دوچرخه برقی

تحقق یک رویای کودکی...کاشکی همیشه سرازیری بود!...
بچه که بودیم رو خاطرتون هست؟ وقتی سوار دوچرخه می شدیم تو سرازیری چه کیفی می کردیم!
ولی زود باید از دماغمون در میومد چون باید همه ی اون مسیر برگشت رو تو سربالایی رکاب میزدیم! شاید اون موقع یک آرزو داشتیم، کاشکی همش سرازیری بود!...
دوچرخه ی برقی به شکلی تحقق همان آرزوی کودکانه است.
دوچرخه ی برقی (Electric bike)یا Ebike دوچرخه ای است که به یک مجموعه ی الکترومکانیکی پیشرانه ی کمکی مجهز است. یک الکتروموتور ویژه در چرخ به نحوی تعبیه شده که صرفاً در مواقع لزوم به اراده ی دوچرخه سوار، نیروی پیشرانه ی کمکی به دوچرخه اعمال می نماید و در عین حال هیچ مزاحمتی برای رکاب زدن عادی دوچرخه سوار ایجاد نمی نماید. انرژی مورد نیاز الکتروموتور توسط باتری تأمین می شود. باتری از طریق شارژر مخصوص با برق شهر در منزل یا محل کار شارژ می شود. الکتروموتور از نوع DC Brushless مجهز به گیربکس خورشیدی و کلاچ اتوماتیک می باشد که توسط یک سیستم کنترلر سوییچینگ دور و قدرت آن کنترل می شود. نمایشگرهای دیجیتالی میزان شارژ و در مدلهای پیشرفته تر سرعت و مسافت پیمایش را نشان می دهد.


موارد استفادة دوچرخة برقی:

كاربریهای ورزشی و تفریحی- توریستی
همانگونه كه راندن دوچرخه برای دوچرخه سوار لذت بخش است، راندن دوچرخه ی برقی نیز بسیار جذاب، لذت بخش و نشاط آور است با این تفاوت كه به دلایل فنی لذت راندن دوچرخه ی برقی بیشتر از راندن دوچرخه ی معمولی میباشد. انگیزه ی ركابزدن در دوچرخه ی معمولی حركت كردن و جلوتر رفتن در مسیر حركت میباشد. قطع كردن ركاب زدن در یك مسیر بدون شیب یا سربالایی به معنی ایستادن از حركت میباشد. انگیزه ی ركاب زدن در دوچرخه ی برقی اندكی متفاوت است. در دوچرخه ی برقی ركاب زدن به انگیزه ی افزایش سرعت صورت میگیرد و از آن جهت كه اجبار و فشاری در استفاده از ركاب وجود ندارد، نیز حركت با سرعت، نرمی و سهولت بیشتری صورت میگیرد، جذابیت و نشاط بیشتری به همراه خود دارد. بدیهیاست كه در این صورت میتوان كاربردهای تفریحی و توریستی بسیار وسیعی برای این وسیله متصور بود. از جنبه ی دیگر بیخطر و غیر مزاحم بودن این وسیله این فرصت را برای نوجوانان فراهم میآورد كه اجازه ی استفاده از این وسیله ی مفرح را به عنوان تنها وسیله ی نقلیه ی موتوردار داشته باشند. این مسأله آرزوی بسیاری از نوجوانان و دغدغه ی بسیاری از والدین آنها در كشور ما میباشد.


از جنبه ی ورزشی اگرچه این دیدگاه وجود دارد كه استفاده از انرژی كمكی ذخیره شده باعث تنبلی فرد در ركاب زدن و كمرنگ شدن خاصیت ورزشی آن میشود، واقعیت اینست كه اولاً یك ركابزن مختار است فشار بار ركاب زدن را به هر میزان كه لازم میداند به بدن خود اعمال كند. كم كردن سهم انرژی برق موجب افزایش بار ماهیچه ای خواهد بود. دوم اینكه دوچرخه سواری به عنوان یك ورزش تا مرز خستگی مطلوب است و توسط دوچرخه سوار ادامه مییابد. همین فشار را در دوچرخه ی برقی در سرعتهای بالاتر و مسافتهای طولانی تر میتوان ایجاد نمود. با دوچرخه ی برقی میتوان دوچرخه سواری را همواره در مود مطلوب هوازی ادامه داد و وارد مود اسیدلاكتیكی نگردید. سوم اینكه نگرانی كمتر دوچرخه سوار آماتور از مسیر طولانی، سربالایی و خستگی انگیزه ی استفاده ی مدام و مكرر از این وسیله را در وی ایجاد میكند و این تداوم و تكرار به استفاده موجب عادت كردن به دوچرخه سواری و حفظ سلامت از طریق ورزش پایدار میگردد. اما نكته ی مثبت دیگر در توجیه كاربری ورزشی دوچرخه ی برقی مربوط به افراد سالمند، بیماران قلبی و افرادی كه به هر دلیل دچار ضعف جسمی میباشند و نیاز به تحرك و ورزش با فشار كنترل شده دارند میباشد.


تردد روزمره ی شهری خانه تا محل کار یا تحصیل
اصلیترین و وسیعترین كاربری دو چرخه ی برقی استفاده به عنوان وسیله ی نقلیه ی شخصی در تردد روزمره ی شهری در مسیرهای منزل تا محل كار یا تحصیل و برعكس میباشد. با نگاهی به مشخصات عملكردی دوچرخه ی برقی میتوان دریافت كه این وسیله تناسب بسیار مطلوبی با كاربری در مسیرهای كوتاه و متوسط شهری دارد.
بر اساس آمار سازمان ترافیك در سال 1378 ساكنین تهران در یك ساعت اوج صبح ( ساعت 8 ) حدوداً 970.000 سفر سواره انجام میدهند كه كل مسافت پیمودهشده 4.446.000 كیلومتر را شامل میشود. این بدان معنیاست كه سفرهای آغاز صبح شهر تهران كه بیشتر مربوط به رسیدن به محل كار یا تحصیل میباشند، دارای مسافت متوسطی در حدود 6/4 كیلومتر میباشند كه سازگارترین وسیله ی نقلیه با این مسافت دوچرخه ی شارژی میباشد. چراكه اولاً مسیر رفت و برگشت با حاشیه ی امنیتی بالا به راحتی در برد قابل پیمایش دوچرخه قرار دارد. دوم اینكه این مسافت برای پیاده روی و دوچرخه ی معمولی زیاد و خسته كننده است. سوم اینكه تكرار و روزمرگی این مسافت در رفت و برگشت تا احساس خستگی فرد از زین دوچرخه فاصله دارد. (مسافتهای طولانی تر كه توسط دوچرخه ی برقی قابل پیمایش میباشد، با وجود اینكه از نظر ركاب زدن و انرژی حركتی خستگی آور نیست، از نظر موقعیت قرارگیری بدن و ضربات جاده Ride خسته كننده خواهد بود.)


پیمایش 100 کیلومتر شهری تنها با 88 تومان هزینه!
دوچرخه ی برقی کم استهلاک ترین و اقتصادی ترین وسیله ی نقلیه ی موتوری معرفی شده در سطح عمومی می باشد؛ این وسیله با صرف انرژی برق در حدود 0.6kWh می تواند مسافتی بیش از 30km را طی نماید. این یعنی هزینه ی پیمایش 100km مسافت شهری با دوچرخه ی برقی )با نرخ قیمت برق 44 تومان به ازای هر کیلووات ساعت( تنها 88 تومان خواهد بود. این هزینه برای یک خودروی معمولی با بنزین 700 تومانی 7000 تومان، و برای یک موتورسیکلت معمولی 2800 تومان می باشد.


تبدیل دوچرخه به دوچرخه برقی!


کیت دوچرخه ی برقی مجموعه ای شامل موتور الکتریکی، کنترلر، باتری، شارژر، جعبه باتری و تجهیزات نصب جهت مجهز کردن دوچرخه به پیشرانه ی الکتریکی می باشد. این مجموعه در یک جعبه کامل جهت نصب روی دوچرخه ی خریدار به مصرف کننده تحویل داده می شود. شما دوچرخه ی خودتان را به دوچرخه ی برقی تبدیل می کنید.

موتور الکتریکی در کیت دوچرخه ی برقی بصورت توپی چرخ (Hub) می باشد که روی یک طوقه ی آلومینیمی با کیفیت مناسب پره بندی شده است. این موتور پس از جا انداختن تیوب و تایر برای طوقه در محل چرخ جلوی دو چرخه جایگزین چرخ معمولی دوچرخه می شود. جعبه ی باتری کیت دوچرخه برقی بسته به مدل انتخابی در پشت زین یا روی میله ی زیرین تنه در موقعیت قمقمه ی آب نصب می شود. کنترلر و سیم کشیهای مربوطه نیز به نوبه ی خود روی دوچرخه نصب و اجرا می شود. نشانگرها و سوییچ ها و سنسورهای تنظیم سرعت نیز جزئی از مجموعه ی کیت دوچرخه ی برقی است که روی دوچرخه نصب می شود. تنها قطعه ای از مجموعه ی کیت که روی دوچرخه نصب نمی شود شارژر خودکار آن می باشد.
جعبه ی باتری در کلیه ی مدلها روی جای خود قفل می شود و امکان جدا شدن از بدنه ی دوچرخه را تنها با کلید مخصوص دارد که اهمیت آن در امنیت نگهداری از باتری به عنوان گرانترین بخش کیت می باشد.


ویژگیهای کیت دوچرخه برقی:


این سیستم امکان تجهیز دوچرخه های معمولی را به پیشرانه ی الکتریکی با قابلیت تنظیم سرعت و با برد و سرعت مناسب فراهم مینماید.
سرعت بدون رکاب زدن 25 کیلومتر در ساعت است که با رکاب زدن تا 35 کیلومتر در ساعت افزایش می یابد.
مسافت قابل پیمایش شهری با یک شارژ بدون رکاب زدن برای باتری های لیتیومی 8.8Ah بیش از30 کیلومتر و در جاده ی صاف بدون شیب تا 70 کیلومتر افزایش می یابد.
مسافت قابل پیمایش شهری با یک شارژ بدون رکاب زدن برای باتری های خشک اسیدی 7Ah در حدود 18 کیلومتر و در جاده ی صاف بدون شیب تا 40 کیلومتر افزایش می یابد.
شرایط جاده، نحوه ی حرکت و وزن سرنشین در میزان پیمایش دوچرخه بسیار موثر است. ارقام ذکر شده در بالا بر اساس سرنشین با وزن 70 کیلوگرم می باشد. مسیر یا سیکل حرکتی تست بصورت یک مربع در شهر تهران شامل مسیرهای شرقی-غربی کم شیب و مسیرهای شمالی جنوبی پرشیب شامل توقفهای چهارراهی و غیره می باشد. میزان پیمایش در صورتی که رکاب زدن مستمر و بخصوص در سربالاییها و مواقع شتابگیری صورت پذیرد به نحو چشمگیری افزایش می یابد.
مدت زمان شارژ کامل باتری 6-4 ساعت می باشد. این کیت ها قابلیت نصب آسان بر کلیه ی دوچرخههای معمولی با سایز 26 با هر سبک تنه اعم از کمک فنر دار، ساده، دنده ای، کورسی، کوهستان و شهری را داراست؛ با این حال امکان نصب بر دوچرخه با سایزهای دیگر هم با تغییر طوقه وجود دارد.
قابلیت باز و بسته کردن سریع و راحت مجموعه روی کلیه ی مدلهای دوچرخه ی شناخته شده و جمع شدن مشخصه هایی از جمله سبکی، کم حجم بودن، استحکام، و ارائه ی عملکرد دینامیکی مناسب از ویژگیهای منحصربفرد این کیت ها می باشد.


نصب کیت دوچرخه برقی بر روی کلیه ی دوچرخه های متداول به سادگی امکانپذیر می باشد. نصب یک مجموعه کیت در شرایط استاندارد در کمتر از یک ساعت زمان قابل انجام است. کل فرآیند نصب در حال کلی شامل اقدامات زیر است:

انداختن تیوب و لاستیک به طوقه ی موتور چرخ جلو
نصب چرخ موتوردار در دوشاخ جلوی دوچرخه
نصب کیس باتری در محل تعیین شده روی تنه در محل قمقمه برای جعبه باتری تیوبی یا نصب کیس باتری در محل تعیین شده روی لوله زین پشت زین برای جعبه باتری کیفی
نصب دسته ترمزهای مجهز به میکرو سوییچ (انتخابی)
نصب شستی تغییر سرعت
نصب سیستم توان کمکی پدال (انتخابی)
نصب کیف کنترلر پشت زین برای باتریهای تیوبی
عبوردادن سیمها و کابلها و مهار آنها با بست دم موشی
تکمیل سیم بندیها و کنترل مدار و استارت و تست مجموعه

منبع: وب سایت ebike.ir

(2)
  • میلاد 1396-06-24

    سلام این کیت تبدیل دوچرخه معمولی به برقی رو چه جوری باید خرید و قیمتش چنده

    پاسخ مدیر:

    با سلام

    در حال حاضر تولید نمیشه و شرکتی هم وارد نکرده جدیدا، قیمتش با باطری حدود 400 تا 500 هزار تومن بوده

    موفق و پیروز باشید

  • hamid 1396-09-13

    سلام این قیمت 500تومانی که گفتین برای چندوقت پیشه اگه بازم اطلاعاتی درباره شرکت های وارد کننده دارید ممنون میشم بگین باتشکر

    پاسخ مدیر:

    با سلام،

    این قیمت برای شرکتی بود که در داخل تولید می کرد این محصول رو، ولی در حال حاضر هیچ شرکتی این محصول رو تولید یا وارد نمی کنه

    با تشکر

دیدگاه خود را بنویسید
*
*