تاریخ انتشار: 96-02-28 11:02:28 پنج شنبه
نمایش: (1223)

همه چیز در مورد فرمان دوچرخه

فرمان دوچرخه:


دامنه انتخاب فرمان دوچرخه امروزه بسیار گسترده شده است و از فرمان های عجیب زیر 100 گرم تا فرمان های ضخیم مسابقات دانهیل را دربر می گیرد.
در این مقاله نگاهی به فرمان های دوچرخه کوهستان خواهیم داشت.


پهنای فرمان:


با بیشتر شدن پهنای فرمان دوچرخه(طول فرمان) کنترل آن بیشتر می شود، اما امکان پیچیدن سریع در پیچ ها را کاهش خواهد داد. فرمان های کوتاه و باریک باعث افزایش کارایی آیرودینامیک و ارگونومیک دوچرخه سوار در رکابزنی های طولانی مدت می شوند.
مسابقه دهندگان رشته کراس کانتری به فرمان هایی با طول 56 تا 58 سانتیمتر علاقه دارند، در حالی که فری راید و دانهیل سوارها تمایل به فرمان های عریض تر نشان می دهند.
یک توافق در بین دوچرخه سواران بیانگر این موضوع است که بیشترین کارایی با در نظر گرفتن راحتی، کنترل، فرمان پذیری و اطمینان زمانی حاصل می شود که پهنای فرمان دوچرخه 10-15 سانتیمتر بیش از عرض شانه هایتان باشد. برخی دوچرخه سواران ممکن است عرض بیشتر را برای فرمان پذیری بهتر ترجیح دهند و برخی دیگر عرض کمتر فرمان را به دلیل دردهای ناحیه مچ و شانه های ناشی از استفاده فرمان های بلند انتخاب کنند. کمی بیشتر سعی کنید و فرمان دوچرخه مورد علاقه تان را پیدا کنید.
همیشه یک مورد در هنگام خرید مورد توجه قرار گیرد و آن انتخاب یک فرمان با عرض کمی بیشتر از چیزی است که در نظر دارید چون شما می توانید بعداً بنا به نیاز خود آن را کوتاه کنید. اگر می خواهید از این روش، فرمان خود را انتخاب کنید به میزان فضای اشغال شده در هنگام چرخش فرمان و محدودیت های دسته دنده و ترمزها در هنگام حرکات فرمان به داخل توجه نمایید.

مواد بکار رفته در تولید و طراحی:


بیشتر فرمان های دوچرخه کوهستان از انواع آلیاژهای آلومینیوم ساخته می شود. همچنین در هنگام نیاز به استحکام و دوام فوق العاده زیاد از استیل نیز استفاده می شود. با افزایش کاربرد فیبر کربن، از این ماده نیز در فرمان های دارای فناوری بالا استفاده می گردد. تعدادی از سازندگان نیز هنوز فرمان های تیتانیومی را پیشنهاد می کنند.
با این حال، هنوز شما نمی توانید بگویید که کدام ماده بکار رفته در ساخت فرمان دوچرخه "بهترین" است زیرا نوع طراحی و تولید هر سازنده تفاوت های زیاد در استحکام و دوام یک فرمان ایجاد می کند. به عنوان مثال فرمان های ساخته شده از آلومینیوم سری 6000 سنگین تر از سری های 2000 یا 7000 می باشند چون که این آلیاژ استحکام کمتری دارد. اگر وزن برای شما مهم است، به دنبال آلیاژهای آلومینیوم مقاوم تری باشید.
فرمان های آلومینیومی دوچرخه همچنین امکان شکل پذیری از قسمت داخلی و خارجی را بمنظور تقویت در نقاط خاص و استحکام در نقاط مختلف، در برابر فشارهای مختلف و فرمان پذیری دارند. همچنین برخی ار فرمان ها با روش های بمباران ملکولی یا آندی تحت تأثیر قرار می گیرند تا نقاط ضعیف و غیرعادی شان اصلاح گردد.
در اغلب موارد اظهار نظر در مورد کیفیت ساخت فرمان بسیار مشکل است، مگر اینکه سازندگان آنها را تحت آزمون های فشار ومقایسه نتایج براساس تأییدیه های تولید قرار دهند. اگر می خواهید احتمال مشکلات احتمالی پیش آمده در طراحی فرمان ها را به حداقل برسانید از فرمان های استیل استفاده کنید. آنها سنگین و محکم هستند، اما حتی در هنگام زمین خوردن های شدید که منجر به شکستن فرمان های دیگر می شوند.


خمیده و صاف:


شکل فرمان دوچرخه، اغلب به یکی از اشکال خمیده به سمت بالا، صاف، خمیده به سمت عقب وجود دارند. این طراحی ظاهری فرمان همانند طول فرمان دوچرخه تأثیر بسیار زیادی در راحتی و کارایی با توجه به طول دستها، مچ ها و نواحی مربوط به راحتی دارد. برخی دوچرخه سواران فرمان های به سمت عقب را ترجیح می دهند و تمایل دارند در وضعیت ایستاده تری قرار بگیرند.
دیگران ممکن است تمایل به قرارگیری در نقاط پایین تر یا حالات کشیده تر را ترجیح دهند. همچنین میزان بالا بودن فرمان به ارتفاع دوشاخ، پیشانی دوچرخه و ارتفاع کرپی نیز بستگی دارد.


سایز بست فرمان:


امروزه اکثر فرمان های دوچرخه با دو قطر متفاوت در ناحیه اتصال به کرپی ساخته می شوند. یک نوع مرسوم 25.4 میلیمتری(یک اینچ) و نوع دیگر قطر بزرگتر 31.8 میلیمتری. افزایش قطر مرکز فرمان باعث افزایش استحکام و دوام می شود در حالی که وزن به میزان خیلی کمتری افزایش می یابد. از نظر تئوری، این افزایش قطر مرکز فرمان یک روش خیلی خوب برای افزایش استحکام است اما همچنان تب کاهش وزن وجود دارد.
ما به شما توصیه نمی کنیم صرفاً به خاطر افزایش سایز فرمان دوچرخه، کرپی آن را عوض کنید، اما اگر نیاز به تعویض هر دوی اینها پیدا کردید، انتخاب خوبی خواهد بود.


کوتاه کردن فرمان:


اگر شکل و استایل فرمان تان را دوست دارید اما کمی برایتان بزرگ است، شما معمولاً قادر خواهید بود که انتهای آن را کوتاه کنید. ابتدا دفترچه راهنمای شرکت سازنده را ببینید، شاید در آن قید شده باشد که در صورت بریدن گارانتی فرمان باطل خواهد شد. اگر شما می خواهید که فرمان را کوتاه کنید، از ابزار برش لوله یا اره آهن بر استفاده کنید. ابزار برش لوله ممکن است باعث شکستگی فرمان های دارای جداره نازک گردد، پس استفاده با دقت از اره آهن بر با دندانه های سالم در این موارد بهتر است.
سه برش کوچک در اطراف محل بریدن ایجاد کنید، چون شما هرگز نمی توانید با یک برش مسیر درستی را ببرید، استفاده از یک گریپ فرمان قدیمی در این مواقع راهنمای خوبی برای شما می باشد.

شاخ گاوی (Bar end):


بعضی از دوچرخه سواران با دلایل خوبی که دارند، هنوز از شاخ گاوی استفاده می کنند. اگرچه آنها ممکن است زیبایی ظاهری نداشته باشند، اما شرایط خوشایندی را به دلیل ایجاد موقعیت های متنوع برای دست ها و فرمان پذیری بهتر در هنگان بالا رفتن و احساس راحتی در سواری های طولانی و جاده ای فراهم می کنند. اگر شما ار آنها خوشتان می آید(حتی در فرمان های منحنی)، پس از آنها استفاده کنید.
ما مخصوصاً شاخ های Ergos ساخت شرکت Cane Creek، Stubbys ساخت X-Lite و گریپ های Ergon را به شما پیشنهاد می کنیم.


نکات و ترفندها:


همیشه از لاستیک های انتهای فرمان دوچرخه برای پوشاندن آن قسمت استفاده کنید. یک فرمان دوچرخه که انتهای آن توسط این لاستیک ها محافظت نشده باشد می تواند در تصادفات باعث بروز خراش های شدیدی در بدن گردد. اطمینان حاصل کنید که کرپی با فرمان به درستی متصل شده باشند، استفاده از برندهای یکسان ایده خوبی در این مواقع خواهد بود.
این نکته که کرپی به طور کامل با سطح فرمان دوچرخه در تماس باشد بسیار مهم و حیاتی می باشد. اگر اینطور نیست، ممکن است یک قسمت از سطح فرمان آسیب دیده باشد و در آینده باعث شکستگی گردد. اگر می خواهید از شاخ گاوی بر روی یک فرمان فوق سبک استفاده کنید، دفترچه راهنمای محصول را مطالعه کنید تا مطمئن شوید انتهای فرمان استحکام کافی را برای بستن شاخ گاوی دارد. ما فرمان هایی را دیده ایم که استفاده از شاخ گاوی را بر روی آن فرمان منع کرده اند.


- دسته های ترمز و دنده را بیش از حد سفت نکنید. آنها باید طوری قرار بگیرند که از جای خود حرکت نکنند. هر نوع سفت کردن بیش از حد باعث صدمه رسیدن به فرمان ، بخصوص در مواقع تصادف خواهد شد.
- بعد از تصادف فرمان دوچرخه خود را برای پیدا کردن هر نوع صدمه ای بررسی کنید، مخصوصاً در مواقعی که دسته های ترمز و دنده از جای خود حرکت کرده اند. سطح آسیب دیده ممکن است آغاز یک مشکل بزرگتر باشد. بیشتر سازندگان توصیه می کنند تا بعد از یک ضربه جدی، فرمان و کرپی خود دوچرخه را تعویض کنید.
- حالات مختلف فرمان و کرپی را تجربه کنید. یک مقدار کج کردن یا بالا آوردن فرمان، تغییر بزرگی در محل قرار گیری شانه ها و مچ دست ها ایجاد می کند که تأثیر زیادی در احساس راحتی یا ناراحتی دوچرخه سوار و فرمان پذیری دوچرخه خواهد داشت.


منبع: BikeRadar.com

(0)
هیچ دیدگاهی وجود ندارد
دیدگاه خود را بنویسید
*
*