تاریخ انتشار: 96-02-31 13:02:04 یکشنبه
نمایش: (243)

تاریخچه کوتاهی از دوچرخه کوهستان درایران و جهان

اولین بار در دنیا جو بریز (Joe Breeze) لاستیک ضخیم و پهن را در سال 1974 در کالیفرنیا ساخت و به وسیله آن روی دوچرخه های معمول آن زمان از سراشیبی به پایین آمد و از آنجا که ترمزگیری آن دوچرخه ها با معکوس کردن جهت رکاب زدن انجام می شد و حرکت در شرایط دشوار سرپایینی گریس توپی به علت گرم شدن خالی می گردید و مجبور می شدند هر بار توپ چرخ را پر از گریس نمایند، لذا این نوع دوچرخه سواری با اسم مجدد پرکن یا (Re-pack) خوانده شد.

سپس در سال 1974 و 1978 مسابقاتی به نام re-pack انجام می پذیرفت که در کوه مارین انجام می شد که دو نمونه از پوستر مسابقات آن زمان با این گونه طراحی شدند.

در سال 1976 چارلی کلی (Charlie Kelly) اولین تنه دوچرخه کوهستان را ساخت و Garry Fisher هم شروع به ساخت تنه کرومولی دست ساز کرد و اولین مسابقه دوچرخه کوهستان در مارین با قهرمانی Bob Burrowes انجام پذیرفت. 

در سال 1977 جو بریز لاستیک سبک وزن با توپی را وارد این رشته کرد و در 1979 اوکایی و آرایی بدنه های سبک آلومینیومی را تولید و در Bmx بکار بردند. بنابراین اولین سازنده دوچرخه کوهستان را می توان جو بریز حساب کرد که در حال حاظر نیز محصولات Breezers به بازار عرضه می شود. 

در سال 1983 انجمن ملی دوچرخه سواری خارج از جاده (National off-road bicycle association) یا NORBA برای دو نوع دوچرخه سواری کوهستان (Down hill, Cross country) متولد شد. از این پس بود که کلاه ایمنی به عنوان وسیله ضروری دوچرخه کوهستان قرار گرفت. 

اولین دوره مسابقات قهرمانی جهان را در سال 1990 توسط انجمن بین المللی دوچرخه سواری کوهستان برگزار گردید و در سال 1996 به عنوان یکی از رشته های المپیک انتخاب شد. 

دو نوع جدید رقابت دوچرخه کوهستان Trial, 4 cross در سال 2002 وارد برنامه قهرمانی جهان گردید و 4 کراس جایگزین اسلالوم دوگانه شد. که در این رقابت چهار دوچرخه سوار مسافت کوتاه 250 متر را بشکل چرخش تند و پرش طی می کنند و در نوع Trial رقابت بدون هیچگونه تماس بدن با زمین در پنج مرحله انجام می گیرد که هر کدام محدود به 2-3 دقیقه می شود و در این مدت هر شرکت کننده کمترین تماس پا را با زمین داشته باشد برنده است. 

تاریخچه دوچرخه سواری کوهستان در ایران


تا آنجائیکه اطلاعات به ما اجازه می دهد اولین دوچرخه کوهستان (با مارک مرسیه) را بابک کیانپور در سال 1368 از فرانسه خریداری و وارد ایران نمود و فعالیتهای خود را در این زمینه آغاز نمود.اما از بخت بد دزدی به منزل ایشان دستبرد و وسایل ورزشی از جمله دوچرخه ایشان را به سرقت برد.سال 1370 دومین دوچرخه کوهستانی با مارک MIYATA که توسط شخصی از ژاپن خریداری و وارد ایران گردیده بود توسط علیرضا ژاله خریداری گردید.سومین دوچرخه کوهستانی هم توسط مجید ثقه الاسلامی در تابستان سال 70 با مارک NISIKI وارد ایران گردید.

از همان سال صعود به قله های مرتفع ایران تحت سرپرستی علیرضا ژاله و شرکت آقایان مجید ثقه الاسلامی و علی اکبر ژاله آغاز، که حاصل این تلاشها منجربه نخستین صعود به قله دماوند(جبهه جنوبی ) و برپائی دومین رکورد جهانی این رشته و همچنین صعود قله مرجیکش در منطقه تخت سلیمان گردید. سال 1371 یک تیم 5 نفره متشکل از آقایان علیرضا شهاب ، علی اکبر ژاله ، حمید شالی پور و حمید ساروخانی به سرپرستی علیرضا ژاله موفق گردید اولین صعود به قله سبلان را به انجام برسانند.که این صعود در 2 ماه بعد توسط آقای مجید ثقه الاسلامی تکرار گردید.سال 1372 تیمی متشکل از 8 دوچرخه سوار و دو همراه به اسامی آقایان قربانعلی کلهر،مجیدثقه الاسلامی ،علیرضا شهاب ، مجید علیمحمدی ، حمید شالی پور،علی اکبر ژاله ، علیرضا شالی پور ،خسرو دائی و رسول نقوی تحت سرپرستی علیرضا ژاله موفق گردیدند قله علم کوه با ارتفاع 4850 متر را از مسیر حصارچال فتح و از مسیر سیاه سنگها به علم چال و سرچال مراجعت نمایند.

نخستین صعود به قله دماوند از طریق جبهه شمالی و برگشت از جبهه جنوبی دومین برنامه بزرگی بود که توسط آقایان :علیرضا ژاله ،علیرضا شهاب ، مجید علیمحمدی علی اکبر ژاله ،حمید شالی پور و امیر بهشتیان در همین سال به انجام رسید. در سال 71 ضمن واردات دوچرخه بطور پراکنده ، چندین شرکت نیز اقدام به وارد کردن دوچرخه های کوهستان با مارکهای مختلف نمودند. در سال 1372 یکدوره مسابقه کوهستان به همت آقای علیرضا ساروخانی و هیئت دوچرخه سواری با شرکت 85 نفر از شهرهای تهران و کرج و قزوین و کرمانشاه به مسافت 6/5 کیلومتر در شمال قزوین (جاده باراجین - پارک کوه میلدار ) برگزار که در آن علی اکبر کلانتری به مقام اول رسید این مسابقه سرآغاز مسابقات کوهستانی ایران گردید.سال 1373 در پی انتصاب آقای مهندس حاج سید حسین هاشمی به سمت ریاست فدراسیون دوچرخه سواری جمهوری اسلامی ایران و با توجه به برگزاری بازیهای آسیایی (هیروشیما)1994 و اهمیت آن ، نیروهای فدراسیون جهت تشکیل اردوهای آمادگی و تدارکاتی و انتخابی تیم ملی دوچرخه سواری (کورسی)بسیج شدند.در تابستان همین سال فدراسیون کوهنوردی کمیته دوچرخه سواری کوهستانی به ریاست آقای امیرحسین صالحی جم تشکیل گردید و در شهریور همان سال مسئولین این کمیته با همت والای مجیدثقه الاسلامی اقدام به برگزاری یکدوره مسابقه دوچرخه سواری کوهستانی در سه رده سنی :جوانان و بزرگسالان و پیشکسوتان در دو رشته استقامت (کراس کانتری )و مارپیچ (استالوم)نمودند.

این مسابقات در منطقه البرز مرکزی (دیزین )و با حضور 140 نفر از علاقه مندان این رشته برگزار گردید، این مسابقه اولین نوع مسابقات دوچرخه های کوهستان در ایران بودکه برگزار کنندگان آن سعی داشتند به استانداردهای بین المللی خود را نزدیک نمایند. در فصل پائیز هم فدراسیون کوهنوردی دومین مسابقه خود را در منطقه کویر ورامین (قصربهرام )در رشته استقامت در 3 مرحله و در طی 2 روز برگزار نمود.

با توجه به اینکه تمامی فعالیتهای دوچرخه سواری کوهستانی مربوط به فدراسیون دوچرخه سواری جهانی UCI اداره می شد همچنین استقبال زیادی که از این رشته در جهان صورت پذیرفت ، در مسابقات جهانی رشته 100 کیلومتر تایم تریل حذف و مسابقه دوچرخه سواری کوهستان (استقامت)جایگزین آن گردید . در پی این تصمیم مسابقه سراشیبی (دانهیل )هم در مسابقات دوچرخه سواری بین المللی دارای جایگاه گردید و اولین دوره مسابقات دوچرخه سواری بین المللی دارای جایگاه گردید و اولین دوره مسابقات دوچرخه سواری کوهستانی قهرمانی آسیا در ژاپن برگزار گردید.فدراسیون دوچرخه سواری نیز پس از بازگشت تیم ملی از هیروشیما و فارغ شدن از مسابقات آسیایی اقدام به تشکیل کمیته دوچرخه سواری کوهستان کشور نمود و علیرضا ژاله را به سمت رئیس کمیته مذکور منصوب نمود.متعاقب این انتصاب ،اعضا کمیته متشکل از آقایان دکتر محسن محسنین ، دکتر مرتضی موسی خانی ،علی پور مهر، علیرضا شهاب، ایرج امیر آخوری توسط علیرضا ژاله به فدراسیون اعلام و از زمستان سال 1373 کار کمیته دوچرخه سواری کوهستان رسما آغاز گردید.

(0)
هیچ دیدگاهی وجود ندارد
دیدگاه خود را بنویسید
*
*