تاریخ انتشار: 96-03-01 18:03:16 دوشنبه
نمایش: (476)

چگونه ترمزهای v-break دوچرخه را عوض کنیم؟

چگونه لقمه های ترمز V-brake دوچرخه را عوض کنیم؟


ترمز های V-brake (لقمه ای) ارزان تر هستند و می توانند قدرت ترمز خوبی را برای دوچرخه سوار پدید آورند. در مقایسه با ترمز های دیسکی، ترمز های لقمه ای باید هر چند وقت یکبار تعویض شوند، زیرا به مرور زمان سطح لقمه ها ساییده می شود و کیفیت و قدرت ترمز کاهش می یابد.

در اینجا به طرز تعویض لقمه های V-brake دوچرخه می پردازیم:


قدم اول: ابتدا باید اجزای ترمز V-brake دوچرخه را پیاده کنید. برای این کار دسته های ترمز را به سمت یکدیگر هُل دهید و مطابق تصویر قطعه نگهدارنه کابل را جدا کنید

قدم دوم: همانند تصویر، با پیچ گوشتی پیچ نگهدارنده لقمه ترمز ها را بیرون بیاورید.

قدم سوم: همیشه قبل از باز کردن، کارکرد واشر های ترمز دوچرخه را به خاطر بسپارید. آن ها دارای اشکال محدب و مقعری هستند که به لقمه ها اجازه می دهند تا بر محور های مختلفی حرکت کنند. بنابراین واشر ها را اشتباه نبندید.

قدم چهارم: همانطور که در تصویر مشاهده می کنید، سمت راست لقمه های گران قیمت اما باکیفیت را می بینید، سمت چپ شاهد لقمه های ارزان قیمت و بی کیفیت هستند. تفاوت آن ها بسیار واضح است، پس در خرید آن ها دقت لازم را رعایت کنید.

قدم پنجم: واشر ها را به همان روال قبل بر روی دسته های ترمز V-brake دوچرخه گذاشته و پیچ روی آن ها را به آرامی سفت کنید.

قدم ششم: اگر فکر می کنید که لقمه ها فاصله زیادی با طوقه تایر دوچرخه دارند، یا می خواهید ترمز گرفتن با دستگیره ها راحت تر باشد (تیزتر) با کشیدن کابل ترمز و نزدیک کردن دسته های ترمز به طوقه (توسط شل و سفت کردن پیچ تصویر) این کار را انجام دهید. اگر آن ها خیلی به طوقه تایر دوچرخه نزدیک شده باشند،‌ دستگیره های ترمز دوچرخه به سختی گرفته می شوند. اگر از طریق پیچ موجود بر روی دو شاخه ترمز نتوانستید این کار را انجام دهید، پیچ دستگیره های ترمز را تغییر شل و سفت کنید.



قدم هفتم: با دستان خود موقعیت قرار گیری لقمه ها را در حد مناسبی قرار دهید. با یکی از دستان خود دسته ترمز را به سمت طوقه تایر هُل دهید و سپس پیچ کابل را سفت کنید.


قدم هشتم: همزمان با اینکه دست خود را محکم به طوقه تایر فشار می دهید و نمی گذارید لقمه ترمز تکان بخورد، لقمه را محکم سفت کنید. مواظب باشید که لقمه تکان نخورد. اگر V-brake به خوبی تنظیم شده باشد، ترمز کردن با بهترین کیفیت ممکن صورت خواهد گرفت

قدم نهم: در بعضی از دوچرخه ها یک پیچ تنظیم کننده بر روی دسته های بعضی از ترمز های لقمه ای وجود دارد. با شل یا سفت کردن آن می توانید فاصله لقمه ترمز را تا حدی به طوقه تایر تغییر دهید. اگر این کار فایده نداشت به قدم 6 برگردید.

مراقبت از ترمزهای دیسکی دوچرخه


با جلوگیری از این اشتباهات، به بهبود عملکرد ترمز های دیسکی دوچرخه خود کمک کنید و عمر آن ها را افزایش دهید.

اشتباه اول
لمس کردن صفحه دیسک ترمز ها. در این جا دو مشکل وجود دارد. اول، بعد از ترمز کردن صفحه دیسک ها می توانند تا حد باورنکردنی داغ شوند. بنابراین لمس کردن صفحه دیسک ترمز دوچرخه بعد از اتمام دوچرخه سواری کمی خطرناک است. دوم (مهم ترین)، روغن و چربی دستان شما می تواند بر سطح صفحه دیسک به جا ماند و باعث شود ترمز به خوبی گرفته نشود، همچنین می تواند باعث شود ترمز گرفتن با سر و صدا صورت گیرد!

اشتباه دوم
به طور اتفاقی، روغن یا گریس یا روغن ترمز را بر روی صفحه دیسک دوچرخه یا لقمه ترمز ها (صفحات ترمز) بریزیم. این اشتباه قدرت ترمز گیری دوچرخه شما را تا مدت زیادی از بین می برد و باعث آسیب ترمز می شود. اگر به طور اتفاقی روغن یا گریس یا ... را بر روی صفحه دیسک ریختید، چرخ عقب را از دوچرخه جدا کنید و صفحه دیسک را با الکل و یک کهنه پارچه ای تمیز کنید. اگر موارد گفته شده بر روی لقمه ها یا همان صفحات ترمز ریخت،‌ بهتر است آن ها را عوض کنید. شاید با تمیز کردن سطح آن ها تا زمانی ترمز گرفتن به خوبی صورت گیرد، اما روغن به درون ماده سازنده لقمه نفوذ کرده است و پس از مدتی عمل ترمز گیری دوباره دچار مشکل خواهد شد.

اشتباه سوم
همزمان با اینکه چرخ دوچرخه از زمین جداست، دستگیره های ترمز را فشار دهیم و ترمز بگیریم. اگر این کار را با ترمز های دیسکی-هیدرولیکی انجام دهید و یک جدا کننده لقمه بین لقمه های ترمز دوچرخه وجود نداشته باشد، به مروز زمان آنها انقدر به هم نزدیک می شوند که دیگر نمی توانند به سر جای اولشان بازگردند. خوشبختانه، تعمیر آن آسان است: جنباندن جداکننده لقمه ها می تواند باعث بازنشانی لقمه ها شود. اگر جداکننده سر جایش نرفت، از چیز باریک و صافی استفاده کنید (مانند یک پیچ گوشتی صاف) و پیستون ها را به بدنه ترمز برگردانید. اما بهتر است از اشتباه پیشگیری کنید و وقتی چرخ از زمین جداست ترمز نگیرید!

اشتباه چهارم
بررسی ضخامت لقمه های ترمز را فراموش کنیم. ترمز های دیسکی مراقبت کمی می خواهند، اما ترمز های لقمه ای نه. هر وقت که سطح لقمه ها به اندازه 2.5 میلی متر ساییده شد، صفحات را عوض کنید. در مورد ترمز دیسکی، وقتی صفحه دیسک را عوض کنید که ضخامت آن به 1.5 میلی متر رسید!

اشتباه پنجم
استفاده از ابزار یا مایعات نادرست. استفاده از روغن آشپزخانه یا سایر روغن ها برای تعمیر دوچرخه به معنای نابودی آن است. و استفاده از آنگشتان خود برای صاف کردن صفحه دیسک، یعنی ...!. بنابراین اگر می خواهید خودتان ترمز های دوچرخه تان را تعمیر کنید، همیشه بیاد داشته باشید؛ چه روغن ترمزی استفاده کنم؟ و همیشه یک آچار ترک داشته باشم، نه اینکه با انگشتانم دوچرخه را تعمیر کنم!

(0)
هیچ دیدگاهی وجود ندارد
دیدگاه خود را بنویسید
*
*