تاریخ انتشار: 96-03-01 18:03:41 دوشنبه
نمایش: (725)

چه قسمتهایی از دوچرخه باید روغن کاری شود؟

چه قسمت هایی از دوچرخه باید روغن کاری شود؟

همانطور که در سایر مقالات بارها تکرار کرده ایم، تمیز کردن دوچرخه از مهم ترین اقدامات مربوط به محافظت و نگهداری از دوچرخه به شمار می آید. بعد از تمیز کردن، دومین عامل مهم در افزایش عمر دوچرخه روغن کاری مناسب آن است. بسیاری از دوچرخه سواران، حتی دوچرخه سواران حرفه ای، بدون آگاهی لازم به روغن یا گریس کاری دوچرخه می پردازند و به آن خود آسیب می رسانند.
اولین و مهم ترین قدم برای روغن کاری دوچرخه، انتخاب یک روغن مناسب است. از یک تعمیرکار باتجربه دوچرخه در این مورد سوال کنید. به این توجه کنید که از روغنی استفاده کنید که برای بیشتر قسمت های دوچرخه کاربرد داشته باشد.
همچنین برای قسمت هایی هم که محکم به هم چسبیده شده اند (مانند یاتاقان ) از گریس استفاده کنید. نکته مهم قبل از روغن کاری تمیز کردن دوچرخه است. اگر یک دوچرخه کثیف را روغن کاری کنید، چیزی جز کثیفی بیشتر برای آن به ارمغان نیاورده اید!


زنجیر:


زنجیر قسمتی از دوچرخه است که بیشتر از سایر قسمت ها نیاز به روغن کاری دارد. در فصل زمستان، وقتی در زیر باران برای مدت طولانی دوچرخه سواری کردید،بعد از رسیدن به خانه حتما زنجیر را روغن کاری کنید (البته اول آن را خشک کنید). در تابستان، اگر هر روز دوچرخه سواری می کنید، 2 تا 3 بار در ماه زنجیر دوچرخه را روغن کاری کنید.

برای این کار، ابتدا زنجیر را بچرخانید، و در همین حین قطرات روغن را بر محور های زنجیر بریزید. سپس زنجیر را بر روی تمام دنده ها بیاندازید تا بتواند با تمامی اجزای موجود در عقب و جلوی دوچرخه کار کند. با یک کهنه یا پارچه نخی زنجیر را خشک کنید (یعنی روغن اضافی را بگیرید). لمس کردن زنجیر باید احساس رطوبت به شما دست دهد، نه اینکه از زنجیر روغن بر زمین ریخته شود!
سایر قسمت ها مثل زنجیر نیاز به روغن زیادی ندارند. اگر احساس کردید سایر قسمت ها خشک است یا سر و صدایی از آنها شنیده شد، کمی روغن به آن قسمت ها آغشته کنید.

شاخک های ترمز:


در هنگام روغن کاری شاخک های ترمز مواظب باشید که قطرات روغن بر روی قاب چرخ یا صفحات ترمز نریزد و از قدرت ترمز بکاهد. بر روی قسمت هایی که با فلش مشخص شده اند کمی روغن بریزید و با انگشتان خود تمامی قسمت ها را روغنی کنید.


دسته ترمز (شاهین ترمز):


تمامی قسمت های مشخص شده در تصویر باید روغن کاری شوند. در این مورد نیز، کمی روغن ریخته و ادامه آغشته کردن روغن را با انگشتان خود ادامه دهید. شاهین ترمز را بگیرید تا تمامی نقاط آن در تماس با روغن قرار گیرد و بسیار روان کار کند.

کابل ها:


همانطور که در تصویر مشاهده می کنید، اگر توانستید کابل های دنده و ترمز را از فریم جدا کرده و با انگشتانتان کمی روغن به آن ها بمالید.

شانژمان:


قطراتی از روغن را بر روی قسمت های مشخص شده شانژمان بریزید. سپس با دستان خود آن را در جهت های مختلف حرکت دهید تا تمامی قسمت های آن به روغن آغشته شود.

چرخ های دوار:


این چرخ های کوچک بسیاری از روغن زنجیر را به خود آغشته می کنند، اما بد نیست که کمی روغن به آن ها بمالید. در هنگام اضافه کردن روغن حتما زنجیر دوچرخه را به چرخش در آورید تا با تمامی قسمت های درگیر کار شود.

سیستم مکانیکی جلو:


سیستم مکانیکی جلو شامل سیتم تعویض دنده جلو و پیچ ها و ... می باشد. پیچ ها و نقاط محور مانند و مفصل مانند را روغن کاری کنید.

در آخر روغن اضافی را پاک کنید:


دوچرخه ها به مقدار زیادی روغن نیاز ندارند و همین حد کم به تمامی اجزا نشت خواهد کرد. روغن اضافی باعث جمع شدن کثیفی و ایجاد خرابی می شود. این یکی از اشتباهات متداولی است که دوچرخه سواران مبتدی مرتکب آن می شوند. از یک کهنه یا پارچه نخی برای گرفتن روغن اضافی استفاده کنید.
با خواندن این مقاله علمی دیگر نباید اشتباهات گذشته را تکرار کنید. یک روغن دوچرخه مرغوب پیدا کنید،‌ دوچرخه خود را به صورت حرفه ای تمیز کنید و تمامی نقاط گقته شده را روغن کاری کنید. همیشه به یاد داشته باشید که هر چه بیشتر مواظب دوچرخه خود باشید، عمر و دوام آن بیشتر خواهد شد.

(0)
هیچ دیدگاهی وجود ندارد
دیدگاه خود را بنویسید
*
*