تاریخ انتشار: 96-03-06 13:03:37 شنبه
نمایش: (337)

چارت ساده نگهداری دوچرخه

چارت ساده برای نگهداری از دوچرخه


برنامه نگهداری و محافظت از دوچرخه می تواند در شرایط مختلف متنوع باشد. دوچرخه هایی که برای استفاده در زمین های خاکی، کوهستان و ... تولید شده اند نسبت به دوچرخه هایی که در ماه 1 بار از آسفالت رد می شوند و دست نخورده باقی می مانند،‌ نیاز به نگهداری بیشتری دارند.

با این وجود استفاده از راهنمایی های زیر به حفظ عملکرد خوب دوچرخه کمک می کند – و زمان مراجعه به مکانیک مخصوص دوچرخه را نیز به شما می گوید!
این نکات نیاز به ابزار های ضروری دارد (پیچ گوشتی، آچار فرانسه، روغن دوچرخه و گریس) را فراموش نکنید: یک تلمبه برای تنظیم باد تایر ها!


نکات نگهداری از دوچرخه:

دوچرخه خود را داخل منزل – پارکینگ یا مکان سرپوشیده – نگهداری کنید؛ از قرار دادن آن در محیط خارج جلوگیری کنید. رطوبت هوا و آلودگی های موجود می توانند آسیب های بیشتری به فیزیک دوچرخه وارد کنند.
دوچرخه هایی که در محیط های بارانی و جاده های خاکی استفاده می شوند،‌به سرویس و نگهداری بیشتری نیاز دارند. بنابراین اگر از این دسته دوچرخه سواران هستید به این نکته پی خواهید بر که دوچرخه شما به مراقبت بیشتری نیازمند است.
• از WD-40 برای زنجیر استفاده نکنید – WD-40 برای درب ها و چیز هایی است که بعضی اوقات در بازه های بلند مدت حرکت می کنند،‌نه دوچرخه! – دوچرخه دارای فشار ها و حرکات زیادی است. در واقع، این ماده زنجیر را آغشته به روغن خالص می کند و باعث می شود تا زنجیر بر روی دندانه های قاب جلویی لیز بخورد و اصطکاک لازم را نداشته باشد. به جای آن از روغن های مخصوص زنجیر دوچرخه استفاده کنید.
• اگر دوچرخه شما دچار آسیب شد یا یک دوچرخه دست دوم خریداری کردید؛ توصیه می کنیم دوچرخه را به یک تعمیرگاه تخصصی برده و از سطح کارآیی و یازده آن آگاهی پیدا کنید.
• لذت ببرید! بیاد داشته باشید که اولین هدف دوچرخه سواری حمل و نقل راحت و شادی و نشاط است!

سالانه 6 ماه یکبار ماهانه پس از هر بار دوچرخه سواری


تمامی سیستم های تعویض دنده، یاطاقان،‌ پدال ها ، قاب دنده ها و ... را بررسی کنید. اگر نیاز بود متناسب با شرایط موجود آن ها را تنظیم کنید فریم دوچرخه را تمیز کنید. می توانید از واکس های مخصوص نیز استفاده کنید. به دنبال نشانه هایی مانند خراش، شکاف یا جای ضربه بگردید فریم دوچرخه را با یک کهنه تمیز پاک کنید فریم و اجزای دوچرخه را بررسی کنید و به دنبال نشانه هایی مانند خراش، شکاف یا جای ضربه بگردید فشار باد تایر ها را بررسی کنید، اگر این فشار کم بود تایر را متناسب با فشار درج شده بر روی تایر باد کنید
تمامی کابل های مربوط به ترمز و تعویض دنده را بررسی کنید، از عدم فرسودگی، رشته رشته شدن، زنگ زدگی و خوردگی آن ها اطمینان حاصل کنید اگر لازم بود باید آن ها را تعویض کنید تایر را بررسی کنید و اگر به دنبال مواردی همچون پوسیدگی نقطه ای یا پارگی بگردید اگر خراش ها و بریدگی ها جدی بود باید تایر را تعویض کنید زنجیر دوچرخه و قاب دنده های عقبی و کاست دنده های جلویی را با یک ماده تمیز کننده و برس تمیز کنید. سپس زنجیر و کاست ها را دوباره روغن کاری کنید تمام طول تایرها را بررسی کنید و تمامی مواد باقی ماند بر روی آنها مانند آشغال، گل و ... پاک کنید تا از پنچر شدن تایر جلوگیری شود.


اگر لازم بود لقمه های ترمز، واشر های لاستیکی ترمز و نوار دستگیره های دوشاخ را عوض کنید
شرایط یاتاقان ها، دوشاخ دوچرخه و محور پدال زنی را بررسی کنید


در صورت لزوم آنها را مجددا تنظیم کنید چرخ ها را بررسی کنید و به دنبال اسپوک های شل بگردید، اگر اسپوک ها شل بودند باید آن ها را تعویض کنید (این تعمیر هزینه بردار است) اگر دوچرخه شما دارای قسمت هایی با پیچ های آزادکننده سریع هستند، از سفت بودن آن ها اطمینان حاصل کنید
چرخ ها را به دقت تمیز کرده و آن ها را بررسی کنید و به دنبال نشانه هایی از پارگی یا خرابی در ناحیه ای باشید که اسپوک ها به رینگ تایر متصل می شوند تمامی کابل ها را بررسی کنید و اگر شاهد فرسودگی،‌ رشته شدن، زنگ زدگی یا خوردگی بودید آن ها را تعویض کنید با استفاده از آچار مناسب، سفتی قطعات متصل به هم را بررسی کنید: پدال ها، میله نگهدارنده پدال ها، پیچ های حلقه زنجیر ها، پیچ زین، پیچ های دوشاخ، پیچ محور بین دوشاخ و تمام اتصال دهنده ها و پیچ های موجود. از اتصال کامل قطعات اطمینان حاصل کنید چرخ های دوچرخه را بچرخانید و نوع چرخش آن را بررسی کنید. اگر چرخ تابدار بود و در حین حرکت تلو تلو خورد، لازم است تا دوچرخه را به مکانیکی ببرید
یاتاقان ها، محور پدال زنی، محور دوشاخ را بررسی کنید؛ اگر لازم بود آن ها را تنظیم کنید به دنبال لقمه های ترمز آسیب دیده بگردید و اگر لازم بود آن ها را عوض کنید، همچنین در صورت لزوم نوار های دستگیره و حتی دستگیره های پاره شده دوشاخ را تعویض کنید کابل ترمز ها، دیرایلر و نقاط تحت چرخش پدال را روغن کاری کنید ترمز ها را فشار دهید و از کارآیی خوب آن ها اطمینان حاصل کنید به لقمه ترمز ها نگاهی بیاندازید تا مطمئن شوید آن ها بر رینگ تایر فشار می آورند نه خود تایر
پدال ها را باز کنید و اتصالات موجود (یاتاقان) را بررسی کنید، سپس کمی گریس تازه به اتصالات بزنید زنجیر، قاب دنده های جلویی، کاست های عقبی را بررسی کنید و اگر لازم بود قسمت های آسیب دیده را عوض کنید کابل های ترمز و دنده را روغنکاری کنید تا از چسبندگی جلوگیری شود کابل ها را بررسی کنید و اگر شاهد فرسودگی یا پارگی بودید آنها را تعویض کنید اگر یک دوچرخه کوهستان دارید بر کمک فنر ها فشار وارد کنید تا از عملکرد کامل و خوب آن ها اطمینان حاصل کرده باشید.


طبق توصیه دفترچه راهنمای یا شرکت تولید کننده دوچرخه، دوشاخ ها کمک فنر را روغن کاری کنید دستگاه تعویض دنده و تحرک دوچرخه (زنجیر، حلقه زنجیر جلویی،‌ کاست دنده های عقبی، دیرایلر های جلویی و عقبی) را با یک مایع حلال تجزیه پذیر و کهنه تمیر پارچه ای تمیز کنید پدال ها را بررسی کنید و از عدم شل بودن بست ها و پیچ ها اطمینان حاصل کنید به زنجیر دوچرخه نگاهی بیاندازید،‌اگر ظاهر زنجیر خشک بود کمی روغن مناسب به آن بزنید
تلمبه خانگی خود را روغنکاری کنید (با روغن توصیه شده) از محکم بودن تمامی اتصالات موجود در تایر، فریم، دوشاخ و ... اطمینان حاصل کنید اگر یک دوچرخه کوهستان دارید از اجزای مرتبط با کمک فنر مراقبت کرده و آن ها را روغن کاری کنید. همیشه ابزار های ضروری را در منزل یا جعبه ابزار خود داشته باشید تا در مواری که با پنچری یا سایر مشکلات رو به رو می شوید بتوانید دوچرخه را تعمیر کنید

(0)
هیچ دیدگاهی وجود ندارد
دیدگاه خود را بنویسید
*
*