تاریخ انتشار: 96-03-08 12:03:24 دوشنبه
نمایش: (212)

تعمیرات اضطراری دوچرخه


تعمیرات اضطراری دوچرخه


اگر دوچرخه تان کیلومترها دورتر از خانه خراب شود چه کاری خواهید کرد؟ شما می توانید پیاده تا خانه بیایید، همچنین می توانید یک وانت بگیرید یا با کمی ابتکار و نبوغ شما می توانید خودتان را بسادگی به خانه برسانید. در ادامه با ما همراه باشید.
نکته کلیدی "آمادگی" شما است. به عنوان مثال داشتن یک پمپ ساده، آچار چندکاره یا بهمراه داشتن یک یا دو تیوپ اضافی؛ و همراه داشتن مواد و لوازم یدکی ابتدایی نشان دهنده آمادگی شما برای رویارویی با مشکلات احتمالی خواهد بود. برای اینکار شما نیاز به یک ظرف مخصوص حمل این وسایل دارید، مانند یک جعبه لوازم پنچری یا یک قوطی فیلم که وسایل خود را به طور فشرده در آن قرار دهید تا صدای خرت خرت نیز ندهد و به آسانی قابل حمل باشد.


برای تعمیرات اضطراری شما به تعدادی وسیله و قطعه ساده نیاز دارید که به شرح زیر خواهند بود:


- چند کیسه زیپ دار کوچک یا متوسط
- یک تکه بریده شده از لوله خودکار که مقداری چسب پهن دور آن پیچیده شده باشد.
- یک یا دو حلقه (پیوند) زنجیر اسرم، 9 یا 10 سرعته، بستگی به نوع دوچرخه افرادی که با شما دوچرخه سواری می کنند. این دو نوع با اکثر زنجیرها سازگار می باشد یا همراه داشتن قفل زنجیر
- مقدار کمی سیم قابل انعطاف (سیم مسی که قابل پیچاندن با دست باشد بهترین انتخاب خواهد بود)
- تعدادی سکه کوچک و بزرگ
- یک تکه از بدنه تایر یا جنس مشابه به ابعاد 5 سانتیمتر مربع
- یک یا دو آچار آلن 5 میلیمتری با طول حدوداً 2.5 سانتیمتر، و در صورت داشتن فضای کافی آچار های آلن 4 و 6 میلیمتری (اختیاری)

آماده کردن دوچرخه برای جلوگیری از اضطراب و ترس


1- جفت پیچ های کوتاه 5 میلیمتری نگهدارنده بست قمقمه خود را با پیچ های بلندتر 3-4 سانتیمتری تعویض کنید؛ این پیچ ها در بسیاری از گیره ها و میله های نگهدارنده زین دوچرخه های جدید بکار گرفته می شود.
2- تیوب های خود را با ماده پنچرگیری مثل Slime پر کنید.
اینکار به طور موثری از پنچری دوچرخه جلوگیری می کند. طرز کار این مایع به این صورت است که به محض سوراخ شدن تیوپ ماده درزگیر از سوراخ پنچری خارج شده و آنرا می پوشاند و مانع از پنچری تیوپ می شود. شما همچنین می توانید از تیوب های از پیش پرشده توسط این ماده استفاده کنید.
3- یک یا دو سیم پره معمولی خریداری کنید و آنها را با چسب یا بست های پلاستیکی (بست های زیپ دار) زیر میله تنه قسمت زیرین زنجیر (Chainstay) محکم ببندید تا رزرو باشند.
حالا ست لوازم شما کامل شده است، در اینجا نحوه استفاده از کیت اضطراری تان را در مواجهه با مشکل های معمول پیش آمده را توضیح خواهیم داد.


شل شدن قرقره شانژمان
شل شدن قرقره های شانژمان یکی از عذاب آورترین مشکلات ناگهانی می باشد که اغلب به دلیل سفت نشدن صحیح بعد از تمیز کردن شانژمان رخ می دهد. در اینجا باید از سیم مسی یا آلن 5 میلیمتری استفاده کنید. شما می توانید فقط با گذراندن سیم مسی از وسط قرقره شل شده و حلقه کردن آن مشکل را به طور موقت رفع کنید.
شکاف برداشتن تایر
از چسب پهن دست ساز خود استفاده کنید و یک قطعه بزرک آن را به دور محل شکاف بپیچید. با اینکار شما لاستیک را در برابر فشار ناشی از باد زدن تیوپ مقاوم خواهید کرد. شما ممکن است بخواهید از یک لایه دوم مانند یک تکه پارچه یا لاستیک نیز برای مقاومت بیشتر استفاده کنید که اینها نیز در جعبه جادوی شما نیز یافت می شوند.
شکستن پیچ بست (گیره) زین
برای حل این مشکل زین را مجدداً در جای خود قرار دهید و از بست های پلاستیکی به جای پیچ شکسته شده استفاده کنید. با اینکه این اتصال چندان محکم نخواهد بود اما از نشستن روی میله زین راحت تر خواهد بود.

نداشتن تیوپ یدک
تیوپ را بدقت از محل پنجری کاملاً ببرید، سپس دو انتهای محل های بریده شده را محکم گره بزنید یا با بست های لاستیکی مهار کنید و مثل قبل در جای خود قرار دهید. بعد از باد کردن تایر متوجه می شوید چرخ بخوبی حرکت خواهد کرد.

کج شدن شانژمان عقب
شانژمان را بر روی کوچکترین دنده و طبق جلو رو بر روی حلقه بزرگ قرار دهید. سپس به دقت و به آرامی شانژمان را به محل اولیه خود هل دهید. در صورت قرار گرفتن شانژمان در وضعیت صحیح قرقره های شانژمان (پایه شانژمان) باید با کوچکترین خودرو در یک راستا قرار گیرد.مراقب باشید هنگام انتخاب پایین ترین دنده (بزرگترین خودرو شانژمان) این امکان وجود دارد که در اثر تنظیم نبودن دقیق شانژمان زنجیر افتاده و بین خودرو و سیم پره های گیر کند.

شکستن شانژمان
اگر احیاناً شانژمان یا پایه شانژمان دوچرخه تان شکست، شما می توانید شانژمان را تماماً باز کنید و سپس زنجیر را کوتاه کرده و با استفاده از قفل زنجیر که در کیت نجات شما وجود دارد ببندید.
این کار به کمی شانس و آمادگی قبلی نیاز دارد، داشتن یک آچار جند کاره شامل آچار زنجیر زندگی را برای شما بسیار آسانتر می کند. با وجود اینکه این امکان وجود دارد که شما قادر به تنظیم ایده آل کشش زنجیر نباشید اما سعی کنید زنجیر را طوری ببندید که تا حد امکان مستقیم (در یک راستا) قرار بگیرد.

مشکل پیچ های معیوب
شما می توانید یک پیچ از جایی روی دوچرخه که به عنوان یدک می باشد قرض بگیرید و آنرا در جایی که یک مورد اورژانسی می باشد بکار ببرید. اگر شما پیچ نگهدارنده فرمان را از دست دادید برای مثال شما می توانید آن را از یک از پیچ های ترک بند یا بست قمقمه بردارید. اما مراقب باشید که سریعاً اقدام به تعویض پیچ مربوطه نکنید، مخصوصاً اگر فکر می کنید ممکن است یک قطعه کربن آسیب دیده باشد. برای تشخیص آسیب دیدگی یک قسمت، تکه ای پارچه را به آرامی بر روی ناحیه مشکوک به آسیب دیدگی بکشید و پارچه را برای پیدا کردن خرده های شکسته شده بررسی کنید.
کج شدن چرخ ها
در صورتی که امکان تعویض سیم پره نداشته باشید، چرخ کج شده با کمی تکنیک و زور زیاد به اندازه مناسب صاف می شود تا شما را به خانه برساند. چرخ را همراه با محور و ضامن آن بر روی زمین قرار دهید و در حالی که دو طرف قسمت کج شده طوقه را با دستانتان محکم گرفته اید با نیروی قابل توجهی در جهت مخالف فشار دهید. شما می توانید از پاهایتان برای افزایش نیروی وارده به چرخ بهره ببرید، علاوه بر این استفاده از یک سنگ یا حاشیه پیاده رو می توانید در اینکار کمک بزرگی برای شما باشد.
آزاد کردن ترمزها نیز برای جلوگیری از سایش بیشتر، شانس شما را در راه خانه افزایش خواهد داد. در صورتی که تنه کربن دارید ممکن است به دلیل حساسیت بالاتر این نوع تنه ها دچار مشکل و آسیب دیدگی آن شوید. در این موارد سکه های به کار می آیند و در مواردی که تلفن همراه خود را فراموش کرده اید یا باطری آن تمام شده است می توانید با تلفن همگانی درخواست کمک کنید.

جدا کردن (درآوردن) تایر
یک ترفند کابردی و مفید دانستن نحوه خارج کردن تایر بدون داشتن تایلیور می باشد. ابتدا مطمئن شوید که تمام هوای داخل تیوپ خارج شده است. حال برای خارج کردن لاستیک می توانید از ضامن چرخ های عقب یا جلو به عنوان یک تایلیور استفاده کرده و به سادگی تایر را خارج کنید.

تعمیر کابل دنده
کابل پاره شده را خارج کنید. در صورت پاره شدن کابل فنر شانژمان به طور استاندارد جمع شده و در حالت استراحت (کوچکترین خودرو) قرار می گیرد. حال شما می توانید با استفاده از پیچ های تنظیم شانژمان آنرا روی یکی از خودروهای بالاتر تنظیم کنید و در حالت تک سرعته از آن استفاده کنید.
در صورت پاره شدن کابل طبق جلو نیز با استفاده از پیچ تنظیم طبق آن را روی حلقه وسط تنظیم کنید و با احتیاط تا خانه برانید و در اولین فرصت یک کابل سالم جایگزین کنید.


منبع : "دنیای دوچرخه سواری من"

(0)
هیچ دیدگاهی وجود ندارد
دیدگاه خود را بنویسید
*
*