تاریخ انتشار: 96-04-17 10:04:51 شنبه
نمایش: (204)

بررسی دوچرخه جاینت تالن

 جاینت تالِن


جاینت؛ برندی تایوانی که در ساخت دوچرخه‌های مخصوص کوهستان و جاده تبحر بالایی دارد و در ایران نیز در میان رقبای هم‌رده و هم‌کلاس خود، از فروش و محبوبیت بالایی برخوردار است. این برند که سابقه‌ی حضور طولانی‌تری نسبت به رقیبش مریدا، در بازار ایران دارد، از معدود دوچرخه‌هایی است که از مدت‌ها پیش تا به حال هنوز که هنوز است جای پای محکمش در بازار را حفظ کرده و از تنوع و فروش بالایی برخوردار است. اکنون قصد داریم یکی از مدل‌های این برند را که درواقع در دسته بندی‌های این برند در گروه دوچرخه‌های کوهستان قرار می‌گیرد، اما برای استفاده در شهر نیز مناسب است، بررسی کنیم.
طراحی بدنه‌ جاینت تالِن، جذاب بوده و با ترکیب رنگی که دارد بسیار چشم‌نواز است. این بدنه از دو میله‌ی مستطیل شکل با لبه‌های منحنی و یک میله‌ی استوانه‌ای شکل عمودی تشکیل شده است؛ که میله‌ی بالایی با ظرافتی بسیار بالا با رسیدن به محل اتصال خود به میله‌ی عمودی، باریک شده و نمای بسیار جذابی را به این مدل بخشیده است. این بدنه دارای اصالت تایوانی بوده و مونتاژ همین کشور است؛ همچنین دو جفت میله‌ی انتهایی بدنه دارای یک ترکیب رنگ زیبا و هماهنگ با بدنه بوده و لازم به ذکر است که ظرافت بیش‌ازحد مریدای آزمایش‌شده را ندارد. کیفیت رنگ این دوچرخه نیز کمی بالاتر از کیفیت رنگ مات مریدا بوده و تقریباً هم‌رده اُورلورد است.

فرمان این مدل نیز صرفاً نام جاینت را بر دوش خود می‌کشد و با کم بودن انحنای وسط، این فرمان کمی پهن به نظر می‌رسد اما دارای پلاستیک‌هایی باکیفیت در دسته‌های خود بوده و حس خوشایندی به انسان می‌دهد.
کمک‌فنرهای این مدل نیز همانند دو مدل قبلی ساخت SR SUNTOUR است. اما این کمک‌فنر برخلاف دو مدل قبلی دارای دو نوع تنظیم است: یک طرف دارای یک پیچ چرخان بوده که همانند دوچرخه مریدا تأثیر چندانی در نرمی و سفتی عملکرد ندارد و صرفاً کمی حالت ارتجاعی به کمک‌فنر می‌بخشد. در طرف دیگر یک شاسی برای قفل کمک‌فنرها بوده و تأثیر بسزایی در اسپرت کردن عملکرد سواری داشته و با گذاشتن آن در حالت قفل شده، کمک‌فنرها به‌هیچ‌عنوان پایین نمی‌روند و تمامی ضربات ناشی از مسیر با شدت به دسته فرمان منتقل می‌شوند؛ اما باید اذعان کرد که از پس ویژگی کوهستانی بودن این دوچرخه، به خوبی برمی‌آید و برای مسیرهای بدون ناهمواری و برای افزایش سرعت بسیار مؤثر است.
لاستیک‌های این مدل نیز همانند اُورلورد، ساخت KENDA اما سفارش جاینت است و سایز 27.5 بوده و از کلفتی مناسبی بیشتر از مریدا و کمتر از اُورلورد برخوردار است. همچنین نام کشور تایوان بر روی آن حک شده است.لاستیک‌های این مدل نیز همانند اُورلورد، ساخت KENDA اما سفارش جاینت است و برخلاف دو دوچرخه‌ی بررسی‌شده‌ی قبلی سایز 27.5 بوده و از کلفتی مناسبی بیشتر از مریدا و کمتر از اُورلورد برخوردار است. همچنین نام کشور تایوان بر روی آن حک شده است.


زین این مدل نیز بسیار باریک است؛ اما فوم‌های به‌کاررفته در آن بسیار بهتر عمل کرده و بدون پوششی که برای نرمی بیشتر روی زین مریدا کشیده شده بود، بهتر از زین با روکش مریدا بود. این زین این مدل connect بوده و سفارش جاینت است.
رکاب‌های این دوچرخه نیز ساخت سازنده‌ی معروف قامه و چرخ‌دنده، DYNA DRIVE fsa است که حالتی عضلانی داشته و به زیبایی این دوچرخه کمک شایانی کرده است.
اما مثل همیشه می‌ترسیم به یکی از مهم‌ترین بخش‌های دوچرخه که این مدل در این بخش به دلیلی که در آینده ذکر می‌کنیم در این بخش فرمانروایی می‌کند. این دو چرخه از یک سیستم 27 دنده‌ی shimano بهره می‌برد که شانژمان عقب آن ALIVID و مونتاژ سنگاپور است و شانژمان جلوی آن همانند مریدای matts 15، ALTUS است اما از ساختاری متفاوت بهره می‌برد. پنلهای تعویض دنده‌ی این مدل از ساختاری کاملاً متفاوت با دو مدل بررسی‌شده‌ی قبلی بهره می‌برند که مونتاژ سنگاپور هستند و به خوبی ایفای نقش می‌کنند؛ اما نبود شماره‌ی دنده‌ها بر روی شیفتر دنده عقب، آزاردهنده است.

یکی از وجوه تمایز این دوچرخه، ترمزهای دیسکی روغنی آن بوده که این دوچرخه را در یک کلاس بالاتر قرار می‌دهد. این ترمزها که ساخت TEKTRO هستند، قدرت بسیار مناسبی برای نگهداری دوچرخه ایجاد می‌کنند اما کمی پرخرج هستند. چراکه در بازه‌ی زمانی یک سال از قدرت ایستایی به وجود آمده توسط آنها کاسته شده و نیاز به هواگیری دارند و این عمل در نمایندگی هزینه‌ای در حدود 24,000 تومان خرج برمی‌دارد. همچنین لنت‌های این نوع ترمزها گران بوده و دو جفت لنت‌های این مدل چیزی در حدود 90,000 تومان قیمت دارند.
اما یکی از نکات تأسف‌آور، نبود لوازم فابریکی همچون جک و قمقمه به همراه پایه‌ی آن بود که برای نصب یک جک متوسط که در میانه‌ی بدنه نصب می‌شود، قیمتی در حدود 60,000 تومان پرداخت کرده است. قیمت پایه‌ی قمقمه نیز در نمایندگی رسمی این برند 117,000 بود. متأسفانه همان‌طور که در برخی برندهای بزرگ خودرویی شاهد هستیم، درزمینه‌ی دوچرخه هم برخی برندهای بزرگ علیرغم ارائه محصولاتی با کیفیت مثال‌زدنی، برای نصب برخی آپشنها و تجهیزات بدیهی، هزینه‌های سنگین دریافت می‌کنند.

اما تجربه‌ی سواری با این مدل…

زین این دوچرخه با وجود اینکه از زین قطور اُورلورد باریک‌تر است، اما احساس خاص و مطلوبی به انسان می‌دهد؛ کمک‌فنر را در حالت unlock و در نرم‌ترین حالت ممکن قرار می‌دهیم. زین این دوچرخه دارای زاویه‌ای مناسب بوده و برخلاف مریدای قبلی که با وجود تنظیم زاویه، با بالا آوردن آن فشاری غیرعادی به کمر وارد می‌کرد، هیچ‌گونه ناراحتی در هنگام سواری از جانب آن احساس نشد.

تعویض دنده‌های این مدل بسیار بهتر از دو مدل قبلی و بسیار سریع‌تر و نرم‌تر از آن دو انجام می‌شد. در بحث مهندسی سیستم تعویض دنده‌ی دوچرخه، هر مجموعه چرخ‌دنده‌های عقب بسته به تعداد و قطر چرخ‌دنده‌ها، مجموعه چرخ‌دنده‌های مخصوص به خود در جلو و همچنین طبق (محور مربوط به رکاب‌ها) مخصوص به خود را می‌طلبد. یکی از دلایلی که اکثر برندهای دوچرخه‌سازی برای سفارش این قسمت فقط به سازنده‌ی shimano روی می‌آورند، علاوه بر کیفیت مناسب این سازنده، استانداردسازی سایزهای چرخ‌دنده‌ها برای مطابقت کامل با طبق‌ها و همچنین عملکرد خوب این سازنده در ساخت جفت مجموعه چرخ‌دنده‌های عقب و جلو و هماهنگی اندازه‌ای کامل آنها می‌باشد. هر چه مهندسی به‌کاررفته در به‌اصطلاح match کردن این سیستم دقیق‌تر باشد، تعویض دنده‌ها نرم‌تر و دقیق‌تر انجام می‌گیرند و تنظیم آنها دیرتر به هم می‌خورد. از طرفی در بحث ساختن و هماهنگ کردن چرخ‌دنده‌ها، بعضی اندازه‌ها به دلیل خاصیت بخش‌پذیری اعداد بر یکدیگر هماهنگی بی‌نظیری با یکدیگر ایجاد می‌کنند؛ عاملی که در کوپل شدن بی‌نظیر برخی گیربکس‌ها با موتورهای بعضی خودروها نیز مشاهده می‌شود. این دوچرخه نیز به دلیل دارای بودن دو مجموعه چرخ‌دنده‌ی 9 تایی در عقب و 3 تایی در جلو، و همچنین مهندسی دقیق در ساخت طبق مربوط به این سیستم تعویض دنده، در بحث هماهنگی بین دنده‌ها بی‌نظیر عمل کرده و بعد از کارکردی مشابه با مریدای آزمایش‌شده و بدون تنظیم حتی یک مرتبه، با عملکرد خود ما را شگفت‌زده کرده است. ترکیب اصولی دنده‌های جلو و عقب نیز، همان‌طور که با توجه به مطالب گفته‌شده حدس می‌زنید، با هر دنده‌ی جلو، سه دنده‌ی عقب است. و این تقسیم دنده‌های عقب با هر دنده‌ی جلو، به لطف 27 دنده بودن این دوچرخه، مساوی هم بوده است در حالی ترکیب اصولی دنده‌ها که برای مریدای 24 دنده‌ی آزمایش‌شده، در دنده‌های 1 و 2 جلو، سه دنده عقب، و برای دنده‌ی 3 جلو، دو دنده‌ی عقب است؛ که به دلیل مساوی نبودن این تقسیم، هماهنگی این دوچرخه را در آن مدل شاهد نبودیم.


در شهر، این دوچرخه درزمینه انتقال ضربات ناشی از ناهمواری‌ها، نسبت به مریدا با وجود سایز طوقه بزرگ‌تر مشابه عمل می‌کند، اما نسبت به اُورلورد آزمایش‌شده به دلیل سایز طوقه بزرگ‌تر و لاستیک نازک‌تر، ضربات بیشتری را به دسته‌فرمان منتقل می‌کند؛ اما به‌هیچ‌عنوان ناخوشایند نبوده و فقط ممکن است در سواری طولانی‌مدت کمی آزاردهنده باشد.
نکته‌ی قابل‌ذکر که بر اساس تجربیات به دست آمده است، این است که باید مراقب باشید در هنگام روغن‌کاری بخش‌های مختلف دوچرخه، به لنت‌ها و لقمه‌های ترمز، روغنی سرایت نکند؛ چراکه با یکی دو مرتبه ترمزگیری این روغن به درون لنت نفوذ کرده و خاصیت چسبندگی و نگه‌دارندگی آن را از بین می‌برد. عاملی که به دلیل بی‌دقتی مالک، او را وادار به تعویض دوجفت لنت عقب و جلو کرد و هزینه‌ای 100,000 تومانی روی دست او گذاشت.



(0)
هیچ دیدگاهی وجود ندارد
دیدگاه خود را بنویسید
*
*