تاریخ انتشار: 96-05-16 14:05:27 دوشنبه
نمایش: (48)

آسیبهای ورزش شنا

آسیب های شنا اغلب از نوع آسیب های مزمن می باشند و مکانیسم ایجاد آنها به علت استفاده بیش از حد عضو و حرکات تکرار می باشد. شایعترین نوع آسیب در شناگران حرفه ای، درد شانه به علت حرکات چرخشی مکرر است که در سه شنای کرال سینه کرال پشت و پروانه وجود داشته و در هنگام شروع و مرحله کشش دست نمود بیشتری دارد. استفاده از کفی های دست و تخته کمکی شنا در تمرینات باعث افزایش این درد می شود.

شانه شناگر


در شانه یک شناگر به علت آسیب تاندون عضلات روتيتورکاف ایجاد شده و موجب بروز درد و محدودیت حرکت در شانه میشود. این درد بخصوص در حین بالا بردن دست بیشتر میشود. علت بروز شانه شناگر در شانه معمولا تکنیک غلط شنا است. در شنای آزاد وقتی که شناگر دست خود را کاملا به جلو کشیده و میخواهد آن را وارد آب کند اگر دست را در وضعیتی بگیرد که ابتدا شست وارد آب شود و یا دست خود را از خط محوری طولی بدن عبور بدهد فشار زیادی به تاندون روتيتور کاف وارد میشود.

گاهی اوقات علت بروز این آسیب زیاده روی در انجام تمرینات ورزشی است. نفس کشیدن یکطرفه و استفاده نامناسب از پدل های دستی هم از علل بروز آسيب شانه شناگراست.

عدم بالانس در قدرت و قابلیت انعطاف عضلات شانه هم میتواند این بیماری را ایجاد کند. شنا عضلات سینه ای و چرخاننده داخلی شانه را قوی میکند. وقتی عضله ای قوی میشود طول آن و تاندون آن هم کوتاه شده و قابلیت ارتجاعی آن کم میشود و این موجب عدم بالانس و در نتیجه افزایش احتمال اسیب میشود. برای جلوگیری از این وضعیت باید اولا همه عضلات شانه تقویت شوند نه فقط عضلاتی که به توسط شنا تقویت میشوند و این امر مهم فقط با انجام تمرینات بدنسازی با وزنه مقدور است و ثانیا باید نرمش های کششی عضلات به خوبی و با حوصله انجام شوند.

زانوی قورباغه

منظور از زانوی قورباغه بروز درد زانو در کسانی است که شنای قورباغه میکنند. این درد به علت تکنیک غلط در حین حرکت زانو ایجاد میشود. شناگر در حین اجرای شنای قورباغه زانوی خود را در حال چرخش خارجی نگه میدارد و در این وضعیت زانوی خود را خم و راست میکند. زانو برای این وضعیت ساخته نشده است پس ممکن است در حین اجرای این حرکت به رباط جانبی داخلی زانو کشش بیش از حدی وارد شود و این کشش موجب بروز در آن میگردد. برای پیشگیری از این وضعیت بایدعضلات همسترینگ و عضلات چهارسر ران را تقویت کرده و نرمش های کششی این عضلات و زانو را با حوصله و به خوبی انجام داد.

کمر پروانه

در همه انواع شنا ها چند گانه سعی شناگر در بیرون آوردن بیش از حد سر از آب موجب افزایش قوس کمر و در نتیجه وارد شدن فشار بیش از حد به کمر و بروز کمردرد میشود.

حرکات شدید و پرقدرت مهره های کمر بخصوص مهره های پایینی آن میتواند موجب وارد شدن فشار زیاد به آنها شده و موجب کمردرد گردد

آسیب های گردن

در شنای آزاد سر و گردن باید در امتداد تنه و ستون مهره بوده و شناگر پایین را نگاه کند. شناگر نباید سر را طوری بچرخاند که جلو را ببیند و یا سر را از سطح آب بلند کند تا هواگیری کند. این کار موجب چرخش زیاد سر و بروز آسیب های گردن میشود. برای نفس گیری باید بیشتر تنه بچرخد نه گردن. در حین شنا های قورباغه و پروانه هم باید سر به پایین بوده و گردن در امتداد تنه نگه داشته شود.


اسپاسم عضلات ساق

یکی از مشکلاتی که ممکن است در حین شنا ایجاد شود گرفتگی واسپاسم ناگهانی عضلات پشت ساق است که درد شدیدی ایجاد میکند. این گرفتگی عضلانی معمولا به علت خستگی شدید عضله ایجاد میشود. ضعیف بودن عضلات ساق و انجام ندادن نرمش های کششی قبل از آغاز شنا میتواند زمینه بروز این مشکل را فراهم کند. در صورت بروز این مشکل، شناگر باید به پشت برگشته و ساق را بالا آورده و با یک دست عضلات پشت آن را ماساژ دهد. با دست دیگر هم پدال زده خود را به خشکی برساند.

درمان كلي اين آسيبها:

تقويت عضلات شكم
وكليه عضلات ستون فقرات
وپشتي
متوازي الاضلاع
همسترينگ
چهارسرزانو
ساق پا
وتوجه داشته باشيد
قبل ازتمرين ورود به آب
گرم كردن ونرمش هاي ديناميك وپرتابي وكمي كششي
وبعدازتمرين سردكردن ونرمشهاي كاملا كششي كمك بسيارمهمي دررفع اين آسيبها مينمايد

(0)
هیچ دیدگاهی وجود ندارد
دیدگاه خود را بنویسید
*
*