تاریخ انتشار: 96-02-11 16:02:30 دوشنبه
نمایش: (3369)

پوشاک دوچرخه سواری

هنگام دوچرخه سواری امن شما نیاز به یک سری پوشاک مناسب برای این ورزش نیاز دارید. تا از دوچرخه سواری خود لذت ببرید. 

در این مقاله به تعدادی از مهم ترین ملزومات دوچرخه می پردازیم.

کلاه ایمنی: 

یکی از وسایل ضروری هنگام دوچرخه سواری است. برای هر سنی و در هر درجه ای از مهارت در دوچرخه سواری و در هر گونه مسیر اعم از کفی و سرازیری ضروری است، و از وارد شدن ضربه به جمجمه، هنگام زمین خوردن یا تصادفات احتمالی جلوگیری می کند. کلاه ایمنی دارای سایز بندی است و هر فرد باید نسبت به اندازه و حجم سرش کلاه را انتخاب کند. البته معمولا یک سری از کلاه ها محل ریگلاژی در انتهای کلاه دارند یا امکان چسباندن ابرهایی را داخل کلاه پیش بینی کرده اند ولی باز هم بدون آنها باید قالب سر شما باشد. اگر قالبش به سر شما کوچک باشد به سرتان فشار می آورد و باعث سردرد می شود، و اگر بزرگ باشد در مکان های ناهموار به عقب و جلو حرکت می کند و ممکن است در سراشیبی حتی جلوی چشمتان را بگیرد و تا شما بتوانید دستتان را از فرمان جدا کرده و کلاه را بالا بزنید احتمال وقوع اتفاق ناگواری وجود دارد. 

کلاه ها دارای بند هستند که از دو طرف صورت در زیر چانه قفل می شوند. این بند قابل تنظیم است و باید خوب تنظیم شود تا در شرایط حرکت، کلاه جلو نیاید. این بند اگر باز باشد گذاردن کلاه فقط به درد مواقعی می خورد که سنگ یا وسیله ای از بالا بیفتد. اما اکثر حادثه ها با زمین خوردن دوچرخه سوار رخ می دهد که در آن صورت بلافاصله کلاه از سر جدا شده وسر بدون کلاه ضربه می بیند. 

کلاه ایمنی عمدتا از فیبر ساخته می شوند و بسته به طراحی، سبکی و زیبایی قیمت های مختلفی دارد. در توصیه های تمامی سازندگان این کلاه ها ذکر شده که در اولین ضربه محکم خاصیت ابتدایی خود را از دست می دهند و باید تعویض گردند. کاربران نباید به دلیل بالا بودن قیمت کلاهشان، به استفاده از کلاه ادامه دهند. بهتر است کلاه ایمنی دارای لبه سایبان باشد تا جلوی نور شدید آفتاب را خصوصا در ارتفاعات بگیرد. 

در مورد رشته های سراشیبی و دانهیل به دلیل سرعت بالا کلاه فک دار و محکم باید استفاده شود. به این نکته توجه شود که کلاه فکدار و محکم باید استفاده شود. کلاه فکدار به سبب وزن و پوشش کامل به هیچ وجه در مسیرهای سربالایی قابل استفاده نیست چرا که سنگین بوده و قابلیت تنفس ندارد و چون شیاری بر رویش موجود نیست، داخل کلاه به شدت گرم شده و سر فرد خیس عرق می شود. 

دستکش مخصوص دوچرخه سواری: 

از دیگر وسایل ضروری دوچرخه سواری دستکش است. دارای دو مدل بدون انگشت و با انگشت است. تفاوتش با دستکش های دوچرخه کورسی در استحکام دو طرف دستش است. در قسمت داخل از ابر یا ژل و یا نوعی ضربه گیر استفاده می شود تا در مسیرهای ناهموار اندکی از ضربات وارده را خنثی کند و در پوشش بیرونی هم ضخیم تر یا با روکش است تا در زمین خوردن ها یا برخورد با خارها و بوته ها و شاخه درختان مقاوم باشد. در دستکش ها هم سایزبندی مهم است. مهم ترین خاصیت دستکش هنگام زمین خوردن است. چون بیشتر افراد هنگام زمین خوردن ابتدا از دست هایشان استفاده می کنند و با وجود دستکش در درجه اول از زخمی شدن کف دست جلوگیری می شود و دستکشی که دارای ضربه گیر در کف دست است کمی از ضربه وارده را نیز خنثی می کند. در برخی مدل ها قسمت بالای دستکش را از جنس حوله ای استفاده می کنند تا فرد بتواند عرق پیشانی خود را با آن قسمت پاک کند. 

در هنگام خرید دستکش دوچرخه سواری سعی کنید جنس خوب خریداری کنید حتی اگر گران قیمت باشد چرا که خوش دست بودن دستکش در طول دوچرخه سواری بسیار موثر است. به جهت تنفس بهتر جنس دستکش ها می تواند از جیر یا پارچه کششی باشد و قسمت کف دست از جنس ضخیم تر استفاده می شود. به هیچ وجه دستکش های چرمی توصیه نمی شود، چرا که این دستکش ها با فعالیت بدن عرق می کند. 

عینک آفتابی: 

از دیگر وسایل ضروری هنگام دوچرخه سواری است که باید همراه داشته باشید. عینک دارای دو کاربرد مهم است. محافظت در برابر نور شدید آفتاب و جلوگیری از ورود باد و گرد وغبار به چشم ها به سبب حرکت سریع دوچرخه سوار، خصوصا در سرازیری ها، البته شکل فریم باید به گونه ای باشد تا باد از کناره ها وارد نشود ولی تهویه آن به راحتی انجام گیرد تا از تعریق جدار داخلی آن جلوگیری شود. جنس عینک های دوچرخه سواری نباید شیشه ای باشد چون در زمین خوردن یا برخورد با موانعی، مانند شاخه درخت اماکن شکستن سریع داشته و خطرناک است. معمولا عینک های دوچرخه سواری از طلق تهیه می شوند و هر فریم عینک با 2 تا 3 رنگ شیشه مختلف همراه است تا در تمام ساعات شبانه روز قابل استفاده باشد. این شیشه ها به راحتی قابل تعویض هستند. جنس عینک و کارخانه سازنده آن بسیار مهم است چون عینک غیر استاندارد به چشم ها آسیب می زند و استفاده نکردن از آن بهتر است. 

عینک استاندارد باید دارای 400UV باشد تا اشعه های مخرب خورشید را خنثی کند. معمولا عینک ها دارای 3 رنگ شیشه می باشند که رنگ تیره برای روز و هوای آفتابی، رنگ سفید یا آبی برای غروب و شب و رنگ زرد هم به عینک شب معروف است چون محیط را به نظر روشن تر می سازد. 

در رشته دانهیل به سبب سرعت بالا و به جهت محافظت از ورود شاخه درختان و پاشیدن خاک و گل و آب مسیر توسط لاستیک ها از عینک ایمنی مشابه موتورسواری و اسکی استفاده می شود. 

لباس مخصوص دوچرخه سواری: 

بیشتر به صورت کششی بوده و برای کم کردن مقاومت هوا تنگ و چسبان است و دو یا سه جیب در پشت دارد. البته این مدل پیراهن در دوچرخه کورسی رایج است و در دوچرخه کوهستان و طبیعت گردی چون هدف دستیابی به سرعت بالا نیست می توان از تی شرت هم استفاده کرد. ولی نکته مهم در لباس ها خاصیت تنفسی آنهاست که با فعالیت فرد لباس خیس عرق نشود و بتواند سریع خشک شود، چرا که بعد هر سربالایی سرازیری است و لباس خیس در سرعت سرازیری باعث سرماخوردگی می شود. پیراهن دوچرخه سواری کوهستان بیشتر باید شبیه لباس های کوهنوردی باشد تا شبیه دوچرخه کورسی چون محیط فعالیت فرد در کوهستان است و باید با شرایط جوی کوهستان هم خوانی داشته باشد. 

در پیراهن های دوچرخه سواری هم از تکنولوژی گرتکس GORTEX استفاده شود تا با قابلیت تنفس بتواند عرق را به خارج هدایت کند و خاصیت ضد باد و آب آن مانع از نفوذ رطوبت بیرونی باشد. گرتکس اولین بار برای فضانوردان طراحی گردید تا لباس هایشان قابلیت تنفس داشته باشد. شبکه های گرتکس به اندازه ای ریز هستند تا مولکول های آب مایع از آن عبور نکنند و به اندازه ای گشاد هستند تا مولکول های بخار از آن عبور کنند. الیاف پارچه های گرتکس به گونه ای ساخته شده که بسیار حساس هستند و باید مراقبت شوند. در حقیقت ساختار فیبر مانندی را تصور کنید که ضربه و فشار محکم جمع می شوند و شبکه ها به هم می پیوندند، یا شستشوی غلط باعث گرفتگی شبکه ها می شوند. 

برای مقابله با مقاومت هوا باید شلوارک مخصوص دوچرخه سواری تنگ، چسبان و به صورت کششی باشد. معمولا در وسط شورتک ها از پد ابری یا ژل استفاده می شود تا ضربه های وارده را بگیرد و از نشستن طولانی بر روی زین احساس خستگی نکنید. شلوارک ها دارای مزیت هایی همچون راحتی پاها و گیر نکردن بین زنجیر و طبق می باشد. 

در دوچرخه کوهستان هم چون در محیط کوهستان بوده و سرعت بالایی ندارید بهتر است از شلوارک 6 جیب استفاده کنید. در هوای سرد حتما از شلوارک مخصوص زمستان دارای کرک می باشد استفاده کنید و به هیچ وجه از شلوارک و یا شورت استفاده نکنید چرا که اثرات سو این عمل را در آینده تجربه خواهید کرد از درد استخوان گرفته تا حساس شدن بدن به کوچک ترین باد و سرما. در آفتاب هم حتما از کرم ضدآفتاب استفاده کنید. 

در هر صورت اگر شلوار یا شلوارک پد مخصوص نداشته باشید باید در هنگام دوچرخه سواری از شورت های معروف به اسلیپ که دارای پد باشد استفاده کنید. نداشتن پد می تواند ضایعات کمری و حتی عقیم شدن را در پی داشته باشد. 

کفش مخصوص دوچرخه سواری: 

کفش مخصوص دوچرخه سواری دارای دارای پل در کف کفش است تا در رکاب قفل شود. جنس کف با انعطاف کم و مقاوم است و باعث می شود تمام نیروی وارده در محل برآمدگی پنجه پا به محور رکاب منتقل و از اتلاف انرژی و خستگی پا جلوگیری شود. مهم ترین خاصیت کفش مخصوص این است که باعث می شود پنجه پا از حالت صحیح روی رکاب خارج نشود. دیگر خاصیت کفش قفل شونده این است که امکان بلند کردن یا بالا کشیدن دوچرخه را از روی موانع به فرد می دهد تا در رسیدن به موانع به جای توقف یا افتادن در چاله دوچرخه را در هوا از روی مانع بگذراند که انجام این عمل از قابلیت های مهم دوچرخه سواری کوهستان است. 

رویه کفش دارای سوراخ های زیادی برای تهویه است تا بر اثر فعالیت زیاد عرق نکند. کفش ها دارای مدل های چسبی و بندی است. دو نوع زیره یا کف رایج است یک مدل دارای کف صاف بوده و فرد می تواند در شهر و حتی محیط های کوهستانی استفاده شود. دیگر زیره رایج دارای شیار است و اگر در طول دوچرخه سواری برنامه پیاده روی ندارید مدل خوبی است و بیشتر جنبه مسابقه دارد. کفش های دوچرخه سواری کوهستان از جنس گرتکس می باشد تا ضد آب و قابلیت تنفس داشته باشد. کفش ها در انواع مدل های بدون ساق و ساق دار و صندل است. 

برای طبیعت گردی چون در مواردی باید در مسیر کوهپیمایی و کوهنوردی انجام دهید از کفش با زیره صاف استفاده کنید. در مسیرهای رودخانه ای بهتر از صندل استفاده شود. پل کفش مانع از لیز خوردن کفش روی رکاب می شود و بر روی رکاب قفل می شود. نکته مهم در دوچرخه سواری این است که در محل های گل آلود اگر پیاده روی داشته باشید دور پل کفش خاک و گل می چسبد و در نتیجه یا کفش شما روی رکاب قفل نمی شود یا هنگامی که نیاز دارید کفش خود را آزاد کنید گیر کرده و آزاد نمی شود و خطر به زمین خوردن را در پی دارد. 

از دیگر ملزومات دوچرخه سواری می توان به کاپشن و بادگیر اشاره کرد. هنگام دوچرخه سواری در ارتفاعات و مناطق مختلف باید همراه دوچرخه سوار باشد. زیرا در کوهستان هوا متغیر است. سعی کنید از کاپشن هایی که گرتکس است استفاده کنید چون وقتی عرق می کنید اگر عرق نتواند از بدن خارج شود بدن از داخل تر می شود و خیس می شود و شما را کلافه می کند. کاپشن های دوچرخه سواری دارای شکاف در پشت هستند تا هوا به راحتی در جریان باشد. 

نوعی از کاپشن های کاملا نایلونی هستند که هیچ گونه آبی از آنها عبور نمی کند که این عبور نکردن آب شامل خارج نشدن تعریق هم می شود پس باز باعث خیس شدن شما می شود. رنگ لباس ها باید روشن باشد تا در هوای نامساعد، حادثه ها یا دید اتومبیل سواران بهتر دیده شود. 

پیشانی بند: برای جلوگیری از تماس باد با پیشانی توصیه می شود و توجه داشته باشید که در هوای سرد در هنگام حرکت در سربالایی از پیشانی بند استفاده نکنید چون بر اثر فعالیت بدن و تعریق خیس شده و در سرپایینی پیشانی بند خیس می تواند موجب سرماخوردگی یا سردرد شود.

روکش کفش: برای محافظت پا از آب و سرما پیشنهاد می شود البته باید ضد آب و ضد باد باشد. جنس روکش باید کششی باشد تا جذب کفش شود. 

صورت بند: در هوای سرد کاربرد دارد و باید دارای شیار در جلوی بینی باشد تا تنفس آسان شود. جنس آن باید کشی باشد. 

آستین: برای جلوگیری از آفتاب سوختگی دست ها به خصوص در ارتفاعات و هوای آفتابی تا دست شما دچار سوختگی نشود. 

کوله پشتی: برای یک دوچرخه سوار که به مسافت های طولانی می رود بسیار ضروری است تا بتواند وسایل ضروری اعم از تلمبه، لوازم تعمیر، کاپشن و لباس گرم و مواد غذایی را با خود حمل کند. 

قسمت داخلی کوله باید نرم و ضربه گیر باشد تا به کمر فشار نیاورد و نیز تهویه هوا بین کوله و کمر به خوبی انجام پذیرد. همچنین بندهای کوله روی شانه باید نرم باشد تا شانه را زخمی نکند. بهتر است جنس کوله پشتی ضد آب باشد تا در بارندگی خیس نشود، خوب است ابتدا وسایل خود را درون کیسه نایلونی بگذارید سپس درون کوله قرار دهید. 

جوراب دوچرخه سواری: معمولا ساق کوتاه باشد و از جنس جوراب های حوله ای ورزشی باشد. 

بند پا: برای جمع کردن و بستن پاچه های شلوارهای معمولی به جهت گیر نکردن در طبق قامه و زنجیر کاربرد دارد. 

(0)
هیچ دیدگاهی وجود ندارد
دیدگاه خود را بنویسید
*
*