تاریخ انتشار: 96-02-19 15:02:44 سه شنبه
نمایش: (739)

چگونه دوچرخه سواری صحیح را آغاز کنیم؟

قبل از شروع به دوچرخه سواری باید بازدید اولیه از تمام قطعات دوچرخه داشته باشیم. شاید در وهله اول نیاز نبینید که دوچرخه را بازدید کنید یا حوصله نداشته باشید ولی بعد از حرکت است که متوجه می شوید که دوچرخه نیاز به تنظیم و رگلاژ دارد. 

دوچرخه های مختلف بسته به مدل و یا استحکام، بازدیدهای بیشتر یا کمتری را طلب میکند ولی شما با حداکثر بازدید شروع کنید و به تدریج، با شناخت بهتر دوچرخه تان و کیفیت قطعات می توانید تعداد بازدیدها را انجام ندهید. این بازدید ها شامل : 

  • بازدید تنه به جهت آسیب ها و شکستگی های احتمالی 
  • بازدید دور لاستیک به جهت پارگی های احتمالی
  • باد چرخ ها و بازدید سر والف ها
  • کنترل پره ها برای شل یا سفت بودن آن ها 
  • بازدید ضامن چرخ ها یا مهره هایشان 
  • لنگی احتمالی طوقه ها 
  • درست عمل کردن ترمزها و تنظیم بودنشان و عدم گیر کردنشان
  • تنظیم کمک ها در صورت قابل تنظیم بودن 
  • سفت بودن پیچ های کاسه دوشاخ و کرپی و فرمان و متعلقات 
  • سفت بودن محل قرار گیری شانژمان و طبق عوض کن و رکاب ها و پدال ها 
  • سفت بودن خودرو در محلش
  • تنظیم بودن و لق نزدن یا سفت نبودن توپی ها 
  • بازدید زنجیر و روغن کاری آن 
  • تنظیم بودن دنده ها 
  • تنظیم ارتفاع لوله زین و زاویه زین و بازدید کلیه سیم ها و روکش ها 

تنظیم زین: برای تنظیم زین باید دو قسمت را تنظیم کرد: 

  1. تنظیم ارتفاع لوله زین: برای تنظیم ارتفاع می توانید به دو روش عمل کنید. بر روی زین بنشینید و پاشنه پا را روی یکی از رکاب ها قرار دهید. باید به حالتی برسید که پا صاف باشد و زانو تنها کمی خم شده باشد. روش دیگر محاسبه ریاضی است که فاصله بین کف پا و فاق یا همان بالای بین دو پا را اندازه گیری نمایید سپس با استفاده از فرمول این فاصله را بدست آورید. 

اندازه کف پا تا زیر بدن * 0/883 = فاصله توپ تنه با روی زین 

ممکن است با تنظیم دقیق پای شما به راحتی به زمین نرسید ولی تنظیم ارتفاع برای بهتر شدن راندمان حرکت است و تنظیم نبودن ارتفاع زین باعث خستگی فرد و آسیب به پاها و خصوصا زانو ها می شود. 

2. تنظیم زاویه دو سر زین: زین در انتهای لوله زین به صورت کشویی قرار گرفته که می توانید آن را برای تنظیم به جلو و عقب بکشید. برای نزدیک یا دور شدن به فرمان می توانید آن را عقب و جلو کنید. البته این عقب و جلو کشیدن استانداردی دارد. از نوک زین یک طناب یا نخ را تا توپ تنه آویزان کنید. نوک زین باید 3 تا 6 سانتیمتر تا توپی تنه فاصله داشته باشد. فاصله نوک زین تا پیشانی باید به اندازه آرنج تا نوک انگشتان شما باشد. در ضمن راستای افقی زین باید با زمین موازی باشد. برای این تنظیم دوچرخه و زین را در کنار خط دیواری آجری در کوچه ای که بدون شیب است قرار دهید، باید دو سر زین در یک راستا باشند چون اگر سرش بالاتر یا پایین تر باشد موجب کمر درد و دیگر عوارض می شود. 

پیش از سوار شدن استفاده از کلاه ایمنی و دستکش و عینک فراموش نشود. همچنین آب و مواد قندی طبیعی، آچارهای مورد نیاز و کیف کمک های اولیه را همراه خود ببرید. 

حالتهای قرارگیری صحیح بدن بر روی دوچرخه: 

اندازه طول میل افقی تنه در فرم قرار گرفتن بدن بسیار مهم است چرا که هر چه تنه جمع تر باشد تسلط شما بر تنه بیشتر می شود نحوه قرارگیری صحیح دستها: سه عامل در نحوه قرار گرفتن دستها و شانه ها موثر است: 

  1. طول فرمان 
  2. ارتفاع کرپی تا تنه یا انحنا فرمان 
  3. طول کرپی 

برای کنترل بهتر طول فرمان در دوچرخه دانهیل بلند است. برای ارتفاع کرپی تا تنه که بر روی میله دوشاخ جلو بسته می شود با قرار دادن واشرهایی ارتفاع را تنظیم می کنند و طول اضافه لوله را می برند که بعدها امکان کوتاه شدن هست ولی دیگر نمی توان میله بریده شده را بلند کرد. 

طول کرپی نیز در دوچرخه های دانهیل بسیار کوتاه است، در دیگر دوچرخه ها می توانید نسبت به حالت بهتر قرارگیری بر روی دوچرخه آن را انتخاب کنید. شانه ها و کتف خود را پایین تر از سر و گردن قرار بدهید و با خم کردن آرنج ها این امکان را بوجود بیاورید که در مواقع لزوم چرخ جلو را بالا بکشید. هم کمتر خسته شده و با بازکردن سینه خود می توانید بهتر تنفس کنید و هم خم بودن و انعطاف داشتن آرنج ها خود به مانند کمک فنر عمل می کند. سعی کنید با حالت درست قرارگیری دست ها از شوک های وارده بکاهید. سر و گردن را بالا بگیرید و سعی کنید عمق میدان دید خود را گسترش دهید و به بررسی عوارض مسیر بپردازید و از زیبایی طبیعت و محیط اطرافتان لذت ببرید. 

تعویض دنده صحیح دوچرخه:

مهم ترین بخش در دوچرخه سواری آشنایی با تعویض دنده ها است. دنده ها را در حین حرکت تعویض کنید و در حالت توقف هرگز دنده را عوض نکنید. هنگامی که دنده را تعویض می کنید به مانند تعویض دنده در ماشین که هنگام کلاچ گیری گاز نمی دهید. در اینجا هم یک لحظه کوتاه رکاب زدن را متوقف کنید به خصوص هنگام حرکت در سربالایی که قبل از تعویض دنده کمی دور خود را بالا ببرید و ناگاه سریع دنده را عوض کنید. با این عمل دیگر تعویض دنده صدای چرخ دنده ها و زنجیر به گوش نمی رسد و از خوردگی دنده ها و زنجیر جلوگیری می شود. 

در دوچرخه کوهستان طبق قامه یا دنده های جلو دارای 3 طبق یا سینی است که اصطلاحا 3 دنده نامیده می شود و در عقب از 6 تا 9 دنده وجود دارد که با شمارش چرخ دنده ها تعداد مشخص می شود. حاصلضرب تعداد دنده های عقب و جلو به ما چند سرعته بودن دوچرخه را نشان می دهد. مثلا دوچرخه ای با 8 چرخ دنده در عقب و 3 دنده جلو، 24 سرعته می باشد. البته این به این معنی نیست که شما می توانید 24 مدل سرعت را تجربه کنید بلکه با رعایت اصول صحیح تعویض دنده تعداد سرعت قابل دستیابی شما کمتر از این ها می باشد. 

در تعویض دنده نکته اساسی در قرارگیری دنده های جلو وعقب توجه به وضعیت زنجیر با توجه به میله افقی تنه زیر زنجیر است که باید در یک راستا، صاف و موازی باشد و زنجیر کج قرار نگرفته باشد. به طور مثال در هنگامی که زنجیر بر روی طبق کوچک قرار دارد در روی خودرو باید در چرخ دنده های بزرگتر قرار داشته باشد. اگر در چرخ دنده کوچک و آخری قرار بگیرد زنجیر به صورت کج به طبق کوچک می رسد و باعث خرابی و گشاد شدن زنجیر می گردد. 

بهترین راه برای افراد مبتدی تقسیم دنده های عقب به 3 قسمت است که هر بخش را با طبق روبرویش به صورتی که زنجیر صاف قرار بگیرد استفاده نماید. برای مثال در یک دوچرخه که 8 دنده عقب دارد. هنگامی که دنده جلو در طبق بزرگ قرار می گیرد. دنده عقب باید روی دنده های 6 و 7 و 8 قرار بگیرد. در طبق وسط روی دنده های 3 و 4 و 5 و 6 و در طبق کوچک روی دنده های 1 و 2 و 3 قرار داشته باشد. 

با توجه به آموزش های مهارت های اولیه، دوچرخه سواری لذت بخشی را دنبال کنید. 

(0)
هیچ دیدگاهی وجود ندارد
دیدگاه خود را بنویسید
*
*